Ghost Box: Μουσική στοιχειωμένη από μνήμες
Μαρία Παππά

Ο ιδρυτής της Ghost Box, ο Jim Jupp, μιλάει στο ough! για τις επιρροές τους και για τα σχέδια της πολύ σημαντικής δισκογραφικής με τον αμιγώς αγγλικό ήχο. 

Η Ghost Box είναι μία από τις πιο ξεχωριστές εταιρίες που έχουν εμφανιστεί στην Αγγλία τα τελευταία χρόνια, με μουσική και υψηλής αισθητικής artwork που βασίζονται πολύ στη μνήμη και σε εικόνες του παρελθόντος. Δημιουργήθηκε από τον Julian House και τον Jim Jupp το 2004 και από τότε έχουν κυκλοφορήσει πολύ επιλεκτικά μια σειρά από εξαιρετικά άλμπουμ και πολύ ιδιαίτερα 7ιντσα -αναγνωρίσιμα για τον «ρετροφουτουριστικό» ήχο τους και για το απίθανο artwork που θυμίζει εξώφυλλα από vintage βιβλία της Penguin. Και οι δυο τους φτιάχνουν μουσική -σε διαφορετικά πρότζεκτ ο καθένας, ο Julian House ως The Focus Group και ο Jim Jupp ως Belbury Poly και έχουν βρεθεί πολύ ψηλά σε λίστες με τα καλύτερα της χρονιάς για ελιτίστικα περιοδικά όπως το Wire. Τα άλμπουμ που κυκλοφορούν από το 2005 μένουν πραγματικά στη μνήμη για την περίεργη μίξη ’70s φολκ ήχων και ηλεκτρονικής μουσικής, δημιουργώντας μια ταυτότητα που είναι δύσκολο να παραβλέψεις. Τις περισσότερες φορές η μουσική της Ghost Box έχει τέτοιο απόκοσμο χαρακτήρα που δημιουργεί την ίδια αίσθηση που σου προκαλούν οι ιστορίες του HP Lovecraft και παράλληλα αποτελεί κάτι σαν μια εξερεύνηση στο σύμπαν της library μουσικής. Δεν ακολουθεί συγκεκριμένες μόδες και βασίζεται μόνο στο όραμα που έχουν οι δύο εγκέφαλοι της εταιρείας. Ο Jim Jupp μας εξηγεί ότι είναι μια δισκογραφική εταιρεία «για μια μικρή ομάδα καλλιτεχνών που μοιράζονται το ίδιο ενδιαφέρον για τα τηλεοπτικά σάουντρακ, τη library μουσική, τα vintage electronics και το φολκλόρ. Δεν μας ενδιαφέρει η νοσταλγία, αλλά η δημιουργία ενός παράλληλου κόσμου βασισμένου σε ένα φαντασιακό παρελθόν».

Πότε γεννήθηκε;
Γεννήθηκε μέσα από μουσικές συνεργασίες και συζητήσεις για κάποιες ιδέες πάνω στο ντιζάιν μεταξύ του Julian House και εμένα στις αρχές των ’00s. Ήταν όμως μια επέκταση ιδεών και ενδιαφερόντων που μοιραζόμαστε από τότε που πηγαίναμε μαζί στο σχολείο στην Ουαλία τη δεκαετία του ’80.

Πώς αρχίσατε να ασχολείστε με τη μουσική;
Μπήκα σε μια μπάντα στα ’80s όταν ήμουν στο σχολείο, την είχε φτιάξει ένα παιδί με γονείς αρκετά πλούσιους ώστε να του αγοράσουν δύο συνθεσάιζερ – έτσι ξεκίνησα να παίζω και μαγεύτηκα. Συνδέθηκε με την αγάπη μου για την επιστημονική φαντασία και την περίεργη μουσική που άκουγα για χρόνια στην τηλεόραση.

Ποια ήταν η πρώτη σας μουσική ανάμνηση;
Νομίζω ότι ήταν η ηχογράφηση ενός μουσικού θέματος από την τηλεόραση σε ένα πρωτόγονο φορητό μαγνητόφωνο.

Υπάρχει κάποιο concept πίσω από την δισκογραφική; Ήταν σκόπιμο να το συνδέσετε με την  επιστημονική φαντασία και την λογοτεχνία τρόμου;
Ο Julian και εγώ μοιραζόμαστε μια κοινή αγάπη για την περίεργη ή την «κοσμική» λογοτεχνία από συγγραφείς όπως ο HP Lovecraft και οι πιο αφανείς Βρετανοί συγγραφείς, όπως ο Arthur Machen και ο Algernon Blackwood. Αυτού του είδους η λογοτεχνία συχνά αφορά ιδέες άλλων κόσμων που είναι παρόντες ή προβάλλονται στον δικό μας. Για μας αυτό φαινόταν να συμβαδίζει με τις περίεργες εναλλακτικές πραγματικότητες της ψυχεδέλειας και του σουρεαλισμού. Συνδέσαμε αυτές τις ιδέες με artwork και εικόνες από τα αυστηρά Βρετανικά και πατριαρχικά ιδρύματα με τα οποία μεγαλώσαμε στα ’70ς –το BBC, τα βιβλία της Penguin, το Central Office of Information, κ.α. Για μας το να αντιπαραθέσουμε αυτούς τους δύο κόσμους είχε κάποια λογική – ου φαίνεται μόνο σε μας σωστή, αλλά αψηφά οποιαδήποτε άλλη εξήγηση.  

Θα θέλατε να μου πείτε 5 ταινίες και 5 βιβλία ή διηγήματα που επηρέασαν άμεσα στην δημιουργία της δισκογραφικής και γιατί;
Και τους δυο μας η τηλεόραση μας επηρέασε με τον ίδιο τρόπο όπως ο κινηματογράφος, οπότε:

Οι χριστουγεννιάτικες ιστορίες φαντασμάτων του BBC (πολύ σκοτεινή δραματοποίηση συνήθως των ιστοριών του MR James, όπως για παράδειγμα του A Warning to the Curious).
Παιδικές τηλεοπτικές σειρές του υπερφυσικού (έπαιζαν πολύ συχνά όταν μεγαλώναμε –με καλύτερα παραδείγματα τα The Owl Service και Children of The Stones).

Η εκδοχή του Jonathan Miller για την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων. Δίνει μια μελαγχολική μονόχρωμη και ψυχεδελική αίσθηση, μια αισθητική που επηρεάζει αρκετά τις εικόνες της Ghost Box.

Τα επόμενα είναι τρία ξεχωριστά φιλμ που δημιούργησαν το είδος στο Αγγλικό σινεμά που έχει γίνει γνωστό ως «φολκ τρόμος»: Τα Blood on Satan’s Claw, The Wicker Man και Witchfinder General. Αυτές οι ταινίες έχουν πολύ δυνατή επιρροή στην αισθητική και στον ήχο της Ghost Box, μιας και έχουν αυτά τα υπέροχα και ανατριχιαστικά σάουντρακ, το χοντρόκοκκο φιλμ, τα μουντά χρώματα και τις παράξενες υποβλητικές λήψεις των Βρετανικών τοπίων και των λαϊκών παραδόσεων.

Το The Stone Tapes, ένα τηλεοπτικό φιλμ επιστημονικής φαντασίας από τα ’70ς που εξερευνούσε την ιδέα ότι τα φαντάσματα είναι εικόνες του παρελθόντος που είναι αποθηκευμένες ή καταγεγραμμένες σε κάποιες συγκεκριμένες τοποθεσίες.

Η επιλογή βιβλίων δεν αφορά επίσης κάτι συγκεκριμένο, μιας και μας έχουν επηρεάσει κυρίως μικρές ιστορίες ή κάποια βιβλία που δεν αφορούν τη λογοτεχνία.

Όλες οι ανθολογίες και τα μυθιστορήματα του Arthur Machen –συγκεκριμένα το The Great God Pan και το διήγημα του The White People.

To The Hideous Strength του CS Lewis –μια περίεργη ψιλό-θρησκευτική ιστορία επιστημονικής φαντασίας που αφορά μια κυβερνητική οργάνωση που είναι αφιερωμένη στην «καταστροφή του ανθρώπου», τον μάγο Μέρλιν, και την Δευτέρα Παρουσία του μεσσία που έχει τη μορφή ενός Βρετανού αστροναύτη! Από κει έχει παρθεί και το όνομα Belbury.

Τα έργα του TC Lethbridge, ενός εκκεντρικού Άγγλου αρχαιολόγου που κατέληξε να πιστεύει στα φαντάσματα και τη ραβδοσκοπία.

Το διήγημα The Willows του Algernon Blackwood.

To Turn off your mind του Gary Lanchman, μια έρευνα πάνω στις επιρροές του αποκρυφισμού στην ποπ κουλτούρα των τελών της δεκαετίας του 60.    

Ο ήχος σας μπορεί να χαρακτηριστεί ως Βρετανικός. Νομίζετε ότι αποτελεί μια συνέχεια μιας γενικότερης Βρετανικής κληρονομιάς από το παρελθόν;
Συμφωνώ ότι οι ήχοι μας είναι πολύ βρετανικοί –Το ραδιοφωνικό εργαστήριο του BBC και η βρετανική φολκ μουσική αποτελούν μεγάλες επιρροές και είναι ένα μέρος μιας συνέχισης του ίδιου ύφους από τη μεριά μας.

Διάβασα ότι έχετε καταγωγή από τη γενέτειρα του Arthur Machen. Με ποιο τρόπο αυτό επηρέασε την Ghost Box;
Νομίζω ότι και οι δυο μας ανακαλύψαμε τον Arthur Machen πολύ πριν συνειδητοποιήσουμε από πού κατάγεται. Βασικά γεννήθηκε σε ένα σπίτι στον απέναντι δρόμο από εκεί που ζούσε η μητέρα μου μέχρι πρόσφατα. Δεν θα έλεγα ότι αυτή η τοποθεσία μας επηρέασε άμεσα, αλλά έχει ενδιαφέρον για μας, η παλιά κομητεία του Gwent είναι στην Ουαλία αλλά πάντοτε ήταν μια συνοριακή περιοχή –οπότε υπάρχει αυτή η αντίληψη των παραμεθόριων περιοχών και των περιοριστικών ζωνών. Είναι μια περιοχή πλούσια σε λαϊκές παραδόσεις, συγκεκριμένα σε μύθους του Αρθούρου –και σαν μια μοντέρνα γεωγραφική συνοριακή περιοχή που είναι βρίσκεται στα σύνορα του παλιού Κελτικού κόσμου και του νεότερου αγγλοσαξονικού.

Πιστεύετε στα φαντάσματα ή στους εξωγήινους;
Προσπαθώ να έχω μια αγνωστικιστική προσέγγιση γι’ αυτά το πράγματα. Οι άνθρωποι που πιστεύουν στα πάντα έχουν σταματήσει να σκέφτονται και δεν μπορούν να εξετάσουν τα νέα αποδεικτικά στοιχεία που στηρίζουν ή απορρίπτουν τα πιστεύω τους. Πάντοτε αγαπούσα τις ιστορίες για φαντάσματα, πλασματικές και ατεκμηρίωτες –νομίζω ότι είναι μέρος της εθνικής μας παράδοσης –είναι γνωστό πως η Βρετανία είναι το πιο στοιχειωμένο έθνος της Ευρώπης – και αρκετοί θα έχουν τουλάχιστον από μια υπερφυσική εμπειρία από δεύτερο χέρι να πουν. Κάθε πόλη και χωριό έχει το μερίδιο του από τοπικά φαντάσματα και ιστορίες. Νομίζω ότι ακόμη και οι αρχαίοι Ρωμαίοι αποκαλούσαν στην Βρετανία ως τη «νήσο των νεκρών». Θα μπορούσε να είναι ευσεβής πόθος ή ίσως μια νοσηρή σκέψη, αλλά είναι κάτι που βρίσκω πολύ γοητευτικό (όπως και τρομακτικό παράλληλα).  

Πιστεύετε ότι το artword είναι σημαντικό για τις κυκλοφορίες; Και πως τις επηρεάζει;
Το artwork είναι πολύ σημαντικό για μας και αρχίζει να σχηματίζεται κατά τη διάρκεια της παραγωγής της μουσικής – o Julian και εγώ ανταλλάσουμε ιδέες για λέξεις και εικόνες που βασίζονται στα κόνσεπτ των καλλιτεχνών που κυκλοφορούμε. Η συσκευασία καθεμιάς από τις κυκλοφορίες μας επίσης εμβαθύνει στη μυθολογία του κόσμου της Ghost Box για μας και δίνει περισσότερα στοιχεία για την πόλη του Belbury. Φυσικά, η καλή μουσική πρέπει να στέκεται από μόνη της, αλλά πιστεύω ότι η instrumental ηλεκτρονική μουσική στη συγκεκριμένη περίπτωση ενισχύεται από τις ενδιαφέρουσες έννοιες και την συσκευασία.    

Ποιο ήταν το πιο δύσκολο πράγμα που χρειάστηκε να αντιμετωπίσετε σχετικά με την εταιρεία;
Τα ίδια που αντιμετωπίζει και η υπόλοιπη μουσική βιομηχανία –το file sharing και την γενική απαξίωση της μουσικής και των καλλιτεχνών που έφερε αυτό. Χωρίς όμως να παραβλέπουμε το γεγονός ότι εξαιτίας του ίντερνετ, του blogging και των social media, καταφέραμε να μετατρέψουμε μια DIY δισκογραφική σε μια πιο επαγγελματική υπόθεση χωρίς τα έξοδα του management και των δημοσίων σχέσεων.

Έχετε βγάλει λεφτά από την εταιρεία;
Τα βγάζουμε πέρα, συμπληρώνω το εισόδημα μου με εμπορικές προμήθειες και library μουσική και ο Julian δουλεύει ακόμη ως γραφίστας full time.

Θα το θεωρούσατε ένα ακριβό χόμπι;
Όχι είναι η δουλειά μου και η ζωή μου.

Όσον αφορά τους Belbury Poly υπάρχει κάποια νέα κυκλοφορία στα σκαριά και πού θα εστιάσετε αυτή τη φορά;
Το νέο άλμπουμ The Belbury Tales θα κυκλοφορήσει στις 24 Φεβρουαρίου τον επόμενο χρόνο. Θα έχει λίγο διαφορετικό ήχο αυτή τη φορά, θα έχουμε guest μουσικούς σε κάποια κομμάτια που θα παίζουν ντραμς, μπάσο και κιθάρα.

Το μέλλον τι επιφυλάσσει για την Ghost Box γενικότερα;
Έναν νέο καλλιτέχνη στο ρόστερ το 2012, τον Pye Corner Audio. Ένα compilation άλμπουμ με το καλύτερο υλικό από τα Study Series, η ίδια σειρά θα προχωρήσει με μερικούς συναρπαστικούς συνεργάτες. Θα εκθέσουμε και θα βγάλουμε προς πώληση μερικά από τα artwork του Julian.

Έχει περάσει περίπου ένας χρόνος από τον θάνατo της Trish Keena (Broadcast) θα θέλατε να μοιραστείτε τις σκέψεις σας γι’ αυτό;
Η Trish ήταν πάρα πολύ σημαντική και σαν άτομο και αποτελούσε έμπνευση για μας. Προσωπικά, βοηθούσε και ενθάρρυνε όλους τους καλλιτέχνες της Ghost Box με τον έναν ή τον άλλον τρόπο και μας στήριζε πολύ σε ό,τι κι αν κάναμε. Συχνά μας έστελνε μουσική και ταινίες που πίστευε ότι θα μας αρέσουν και αποτελούσαν πάντοτε μια υπέροχη νέα ανακάλυψη. Η συνεργασία των Broadcast με τους Focus Group του Julian ήταν μόνο η αρχή και η Trish ήταν ένα σημαντικό μέλος της οικογένειας της Ghost Box. Λείπει σε όλους μας.



 
 

http://www.ghostbox.co.uk



back to main