
…ή αλλιώς Vintage, for your eyes only.
Καλοκαίρι είναι το παγωτό και οι θάλασσες και η διχάλα στο πόδι. Ok.
Όμως αυτή την εποχή δεν παίζει να κυκλοφορείς χωρίς γυαλιά ηλίου. Είτε θες να τα χώσεις χοντρά, είτε να τη βγάλεις στη φτήνια, το Ough! σε νοιάζεται και σου παρουσιάζει τις πιο stylish vintage λύσεις από τις δύο βασικές άκρες στην πόλη, για τα ματάκια σου μόνο. Έτσι θα είσαι και μοδάτος και προστατευμένος το καλοκαίρι.
Φώτο: Eftychia Vlachou
Μοντέλα: Ανδρέας, Άννα, Βάσια
Production: The ough! team
Τα γυαλιά που φορέθηκαν στη φωτογράφιση στον Εθνικό κήπο είναι από το Vintage Eye Shop και είναι Gaultier, Cazal, Persol, Courreges
Πρωϊ στον Εθνικό Κήπο με τα γυαλιά του Vintage Eye Shop και έπειτα, βόλτα έξω απ' το Μίμη, τεστάρωντας τα vintage γυαλιά τους σε συνθήκες καύσωνα και υπεριώδους ακτινοβολίας.
Οι “Vintage Bros”, Αλέξανδρος και Γιάννης, ιδρυτές του Vintage Eye Shop άνοιξαν για μας όλα τα συρτάρια τους, στα οποίο θα βρεις τα γυαλιά του Vanilla Ice – “Ice Ice Baby. Θυμάσαι; - τα φουτουριστικά σχέδια του Courrèges και τα περίφημα Cazal, για το οποία στο Harlem χύνονταν αίμα.
Πώς ξεκίνησε το VES;
Πριν 3,4 – 4 χρόνια, βρήκα ένα stock από το παλιό μας κατάστημα, του πατέρα μου. Έγινε μια ανακαίνιση και βρήκα μια κούτα με γυαλιά από το ’70, ’60. Μου άρεσαν αισθητικά τα γυαλιά αυτά και ταυτόχρονα παρατήρησα ότι οι νέες κολεξιόν που έρχονταν ήταν τα ίδια σχέδια, μια αντιγραφή των παλιών. Έτσι σκέφτηκα γιατί να μη δει ο κόσμος το original γυαλί, αφόρετο. Γιατί για μας αυτό έχει σημασία. Δεν είναι το να το βρεις κάπου μεταχειρισμένο, αλλά το αυθεντικό, το αφόρετο. Όταν είδα ότι υπάρχει ενδιαφέρον από τον κόσμο, έψαξα και βρήκα τις κατάλληλες πηγές, έτσι ώστε να υπάρχει μια ποσότητα για να γίνει μια μελλοντική επένδυση. Να γίνει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα τελείως θεματικό με αυτά τα γυαλιά. Έτσι έγινε το e – shop που έχουμε τώρα και είναι το μοναδικό στην Ελλάδα. Θέλει πάρα πολύ δουλειά για να γίνει κάτι τέτοιο. Δεν είναι μια απλή διαδικασία. Ήταν δύσκολο. Όταν βρίσκεις ένα γυαλί πρέπει να αλλαχθούν οι φακοί, πρέπει να περιγραφθεί, να φωτογραφηθεί. Ξεκινήσαμε από 100 κομμάτια και πλέον έχουμε φτάσει να έχουμε 3.500 με 4.000.
Πόσο εύκολη είναι η διαδικασία της αναζήτησης; Ταξιδεύετε;
Τώρα υπάρχουν 3 – 4 εταιρίες που έχουν σαν liscense brand όλα τα επώνυμα γυαλιά. Στην ουσία νοικιάζουν τα ονόματά τους και κάνουν τη διανομή τους. Παλιότερα, είχα εγώ τα Dior, εσύ τα Armani, ο Γιάννης τα Versace και αυτούς, επειδή είχαμε τις επαφές μέσω του πατέρα μου που είναι παλιός οπτικός, τους ξέραμε προσωπικά. Πηγαίναμε λοιπόν στον καθένα και ρωτούσαμε «Έχεις παλιά Dior;» «Ναι.» «Πόσα;» «Δέκα» «Φέρτα.». Έτσι όμως δε μπορείς να στήσεις μια τέτοια επιχείρηση, διαφημιστικές καμπάνιες και λοιπά, γι αυτό και μετά απευθυνθήκαμε και έξω, Ευρώπη, Αμερική και Ιαπωνία. Κι από ‘κει μαζέψαμε ένα stock από γυαλιά. Ποιοτικά δεν συγκρίνονται με τα γυαλιά που κυκλοφορούν τώρα. Κι αυτό που βγαίνει τώρα, κάποτε θα θεωρείται vintage, αλλά κακά τα ψέματα, όλα τα εργοστάσια πλέον έχουν πάει Κίνα. Τότε αυτό που έλεγε Made in Italy ήταν όντως φτιαγμένο στην Ιταλία. Οι ποιότητες πια δεν είναι ίδιες. Δεν τους συμφέρει πλέον να βγάζουν τόσο ποιοτικά γυαλιά.
Σε τι κατάσταση βρίσκετε τα περισσότερα γυαλιά;
Για να αγοράσουμε εμείς γυαλιά, πρέπει να ‘ναι τελείως αφόρετα, στο κουτί τους, με τη ζελατίνα τους. Το used δε μας ενδιαφέρει. Αυτό μπορεί να το κάνουμε κάποια άλλη στιγμή ίσως για μια οικονομική σειρά, ή για άλλη εταιρία. Στο VES όμως, όλα τα γυαλιά είναι 100% vintage, 100% αφόρετα και 100% επώνυμα, γι αυτό και ο πελάτης παίρνει πάντα με την αγορά ενός ζευγαριού κάρτα γνησιότητας. Το σημαντικό για τον αγοραστή πιστεύω είναι ότι αυτό που παίρνει είναι μοναδικό. Γι αυτό παίρνει και την κάρτα. Αυτό που θα πάρει δε θα το δει πουθενά. Δε θα γίνει «σούπα», όπως γίνεται ας πούμε με τα Ray Ban που γυρνάς δεξιά – αριστερά και βλέπεις να τα φοράνε όλοι. Αν δεις και το moto μας είναι “Stand out from the crowd”. Ας προσπαθήσουμε να ξεχωρίσουμε λίγο. Να έχουμε μια ταυτότητα. Γινόμαστε όλοι ίδιοι, γενικότερα στη ζωή μας.
Είχατε πάντα μια προτίμηση στην vintage αισθητική;
Έχουμε διαφορετικές καταβολές ο καθένας. Ο Γιάννης ήταν χρόνια στο εξωτερικό και εκεί ήταν πάντα τάση το vintage. Εγώ εδώ είχα την τρέλα για το πιο ιδιαίτερο. Ειδικά με τα γυαλιά, έχοντας δει όλες τις κολεξιόν από το 2004, μου κέντριζε το ενδιαφέρον πάντα ό,τι πιο ιδιαίτερο και διαφορετικό. Και τα παλιά αμάξια μ’ αρέσουν. Πάντα είχα την τάση.
Πολύ ενδιαφέρον είναι ότι δίνεται τον ορισμό του vintage στο site.
Όταν αρχίσαμε το VES, ανατρέξαμε και στην ιστορία του γυαλιού. Πήραμε κάποια βιβλία που είναι σα να λέμε η «Βίβλος» των γυαλιών. Αυτό που κατάλαβα είναι ότι δεν υπάρχει ούτε μια καινούργια σχεδιαστική ιδέα. Μπορεί να ακούγεται σκληρό, αλλά δεν υπάρχει τίποτα. Να πεις ότι κάποιος είδε τον ήλιο, τη θάλασσα και εμπνεύστηκε να σχεδιάσει κάτι. Αν δεις τις καινούργιες κολεξιόν θα δεις αντιγραφές. Έχει ξεχαστεί ένα σχέδιο και βγάζουν μια επανέκδοση. Αυτή η επανέκδοση είναι το retro. Ο όρος vintage αφορά οτιδήποτε από το 1920 μέχρι το 1990. Γι αυτό που κάνουμε εμείς, υπάρχει ένας όρος στο εξωτερικό, το “new old stock”. Η όλη φάση έχει και μια οικολογική διάσταση. Οι εταιρίες παλιά για να μην πληρώνουν φόρους, αυτό που τους έμενε stock το έθαβαν σε χωματερές. Το σκέφτομαι και με πιάνει τρέλα για το πόσα κομμάτια έχουν χαθεί έτσι. Αλλά επειδή πρέπει να τα κρατάνε σε αποθήκες και πληρώνουν φόρους γι αυτό, τα έθαβαν σε χωματερές.
Το vintage έχει γίνει πια μόδα. Εσείς το διασαφηνίζετε τόσο γιατί πιστεύετε ότι ο κόσμος πρέπει να καταλάβει τι ακριβώς είναι για να το εκτιμήσει;
Οι νέες ηλικίες το ψάχνουν και λίγο παραπάνω. Άρα ξέρουν τι σημαίνει. Ναι, ο κόσμος πρέπει να κατανοήσει τι είναι το vintage. Είναι καλό το να είναι γνώστης ο άλλος. Υπάρχουν τα πιο οικονομικά γυαλιά που μπορείς να τα ‘χεις για την καθημερινή σου ζωή, για την σκληρή καθημερινότητα, που μπορεί να φάνε χτυπήματα και τέτοια, ενώ υπάρχουν vintage γυαλιά που είναι συλλεκτικά και μπορεί ο άλλος να το πάρει και αύριο – μεθαύριο να το δώσει στο παιδί του. Υπάρχουν και τέτοιας κατηγορίας γυαλιά στη συλλογή μας. Υπάρχουν γυαλιά που είναι βαπτισμένα σε 24 καράτια χρυσό. Μένουν πραγματικά αναλλοίωτα.
Ποιό είναι το κόστος των γυαλιών που διατίθενται στο VES;
Ξεκινούν από 60 – 70 ευρώ και υπάρχουν και γυαλιά που έχουν 2.500 ευρώ. Αυτό ορίζεται με βάση τη σπανιότητα, τα υλικά κατασκευής. Αλλά υπάρχουν και οι φούσκες που δημιουργούνται από τους επωνύμους. Τι είναι αυτό; Υπάρχει ας πούμε μια μάσκα του Versace που τη φόρεσε πρόσφατα η Lady Gaga ή ένα μοντέλο του Gaultier που το φοράει η Rihanna. Οι στυλίστες λοιπόν, προσπαθούν να μην μπορεί κάποιος να αντιγράψει εύκολα τους επωνύμους. Άρα πώς θα κάνουμε τη Rihanna μοναδική; Πάει ανατρέχει πίσω, βρίσκει ένα γυαλί του Gaultier, της το φοράει, μπάπ, και αυτομάτως κάποιος που το έχει αυτό, αποκτά μια τρομακτική αξία. Το ονομάζω εγώ προσωπικά φούσκα γιατί δεν άλλαξε αξία του γυαλιού, απλά το φόρεσε η Rihanna και πήρε μια τιμή.
Πόσο εύκολο όμως είναι ν’ αγοράσει κάποιος απ’ το site γυαλιά; Πώς ξέρει αν του πάνε;
Αυτό είναι όντως ένα θέμα. Έχουμε φτιάξει στο site μια ειδική παράμετρο, τα measurements, είναι ένα demo γυαλί το οποίο έχει τοξάκια, το πράσινο τοξάκι π.χ. είναι τα hints to hints, πόσο είναι από άκρη σ’ άκρη. Εμείς ως Έλληνες είμαστε και λίγο «Μ’ αρέσει αισθητικά, ας το πάρω.». Στο εξωτερικό δεν είναι έτσι. Όποτε ως επαγγελματίας, εγώ πρέπει να του το δώσω ακριβώς. Φαντάσου να κάνεις αυτή τη δουλειά για 4.000 κομμάτια. Είναι απίστευτη δουλειά. Αυτό που θέλουμε να κάνουμε στο μέλλον, αν και το κόστος είναι τρομακτικό, είναι να μπορεί ο πελάτης να φορέσει τα γυαλιά ψηφιακά πάνω του. Να βγάζεις μια φωτογραφία και να δοκιμάζεις τα γυαλιά πάνω σου. Υπάρχει ένα αμερικανικό site που έχει κάνει ένα καλό virtual reality αλλά κι αυτό βέβαια δεν με καλύπτει πλήρως, γιατί δεν μπορεί να πάρει ακριβώς τη διάσταση της φωτογραφίας και να την εφαρμόσει στο πρόσωπο. Ωστόσο μπορείς να πάρεις μια εικόνα. Να δούμε πως θα πάμε και θα το εφαρμόσουμε μελλοντικά.
Γιατί πάμε πίσω στη μόδα;
Γιατί βολεύει. Όπως σου είπα και πριν γιατί δεν υπάρχει καμία καινούργια σχεδιαστική ιδέα. Καμία νέα έμπνευση.
Τα γυαλιά είναι είδος πολυτελείας;
Τα πολλά γυαλιά είναι είδος πολυτελείας. Πρέπει να έχει κάποιος τουλάχιστον ένα καλό γυαλί για να τον προστατεύει. Το να σε προστατεύει από την ηλιακή ακτινοβολία και από τη UVA και από τη UVB είναι πολύ σημαντικό. Αυτά τα γυαλιά που μπορεί να φορέσει κάποιος για αισθητικούς λόγους, που πουλάνε οι πλανόδιοι στο δρόμο ή οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων με ρούχα είναι ό,τι χειρότερο. Το λιγότερο που έχεις να κάνεις είναι ν’ αλλάξεις ένα ζευγάρι φακούς. Τον σκελετό ασ’ τον, αλλά το σημαντικό είναι τα μάτια σου. Είναι προτιμότερο να βγεις στον ήλιο με τα μάτια σου γυμνά, παρά με ένα φακό που δε σε προστατεύει καθόλου. Το καλοκαίρι αν βγεις στο ήλιο με μια μαύρη μπλούζα δε ζεσταίνεσαι περισσότερο; Δεν απορροφάει τον ήλιο; Το ίδιο κάνει ένας φακός ο οποίος είναι απλό φιμέ.
Έχετε πελάτες και από εξωτερικό;
Στο e – shop οι πελάτες είναι 90% εξωτερικό, 10% εσωτερικό. Τόσο πολύ. Στο κατάστημα εδώ όμως και στα meet markets που πηγαίνουμε υπάρχει ενδιαφέρον.
Ποιο είναι το πιο σπέσιαλ κομμάτι που διαθέτετε;
Υπάρχουν πολλά. Αυτή είναι δύσκολη ερώτηση τώρα. Υπάρχουν τουλάχιστον 10.
Ας πούμε ένα top3 τότε.
To Eiffel του Gaultier, ένα total classic Persol και μια κλασική πεταλούδα του ’65.
http://www.vintage-eyeshop.com/
και στο κατάστημα "Οπτικόν" - 25ης Μαρτίου 109, Πετρούπολη
τηλ. 210 5021570
Εδώ και 50 χρόνια ο Μίμης φιλοξενεί στον αριθμό 1 της οδού Κάνιγγος χιλιάδες όμορφα ζευγάρια. Ζευγάρια γυαλιών πρωτότυπων αλλά και διαχρονικών.
Ένα από τα ιστορικότερα καταστήματα οπτικών του κέντρου μας άνοιξε τις πόρτες του,μας διηγήθηκε την διαδρομή του στο χρόνο και μας άφησε να δοκιμάσουμε vintage γυαλιά που μας ταξίδεψαν στο στυλ περασμένων δεκαετιών. «Η πηγή των γυαλιών» του Μίμη, όσα χρόνια κι αν πέρασαν, εξακολουθεί να είναι σταθερό meeting point για όσους ψάχνουν γυαλιά –σε χαμηλές τιμές-που κουβαλούν την γοητεία αλλοτινών εποχών, για τα μάτια τους μόνο. Αν και η συνέντευξη δεν κράτησε πολύ, η επίσκεψή μας εκεί κατέληξε να είναι πολύωρη μιας και δεν χορταίναμε να τα χαζεύουμε.
Μιλήστε μας για την ιστορία του μαγαζιού.
Ο χώρος υπάρχει από το 1962.Αυτός που έστησε το μαγαζί, ο Δημήτρης Μαρτζούκος, κατά κόσμον «Μίμης»,από τότε έως και την ημερομηνία θανάτου της ζωής του, το 1998,γυαλιά έφτιαχνε. Είχε τρομερή αδυναμία σε αυτό το προϊόν, το λάτρευε. Τι είδους γυαλιά μπορούμε να βρούμε στον Μίμη; Ο Μίμης ξεκίνησε να φτιάχνει γυαλιά με φασόν, δίνοντας σε άλλους Έλληνες κατασκευαστές τα καλούπια και τις δικές του ιδέες και εκείνοι έφτιαχναν τα γυαλιά για δικό του λογαριασμό. Ώσπου στα χέρια του ήρθαν κάποια παλαιά μηχανήματα και άρχισε να κατασκευάζει γυαλιά και ο ίδιος, δίνοντάς τα αργότερα και σε Έλληνες εισαγωγείς. Στον Μίμη θα βρείτε κλασικά κομμάτια, που παραμένουν κλασικά από την εποχή του έως σήμερα. Τυχαίνει πολλά κομμάτια να είναι άκρως επίκαιρα σήμερα λόγω του ότι επέστρεψε η μόδα των vintage.
Εμείς,βέβαια,νιώθουμε ότι είναι διαχρονικά, όχι απλά επίκαιρα. Δηλαδή πολλά από τα γυαλιά που βλέπουμε τώρα στο μαγαζί είναι κατασκευές του ίδιου του Μίμη;
Τα περισσότερα,ναι, αλλά υπάρχουν και γυαλιά που έχουν εισαχθεί από την Ιταλία. Για την ακρίβεια,ο Μίμης,για σχήματα και χρώματα που δεν μπορούσε να βρει και να φτιάξει εδώ , απευθυνόταν σε εισαγωγείς για να του τα προμηθεύουν και να καλύπτει τα κενά του καταστήματός του.
Το εργαστήριό του πού βρισκόταν;
Αν δεν απατώμαι, στο Κορωπί.
Τα γυαλιά που βλέπουμε τώρα στο κατάστημα είναι κατασκευασμένα από τα χέρια του ίδιου του Μίμη;
Αρκετά κομμάτια,ναι,είναι. Υπάρχουν όμως και πολλές ανακατασκευές από παλαιά καλούπια αλλά φτιαγμένα σήμερα και κάνουν αναφορά στην δεκαετία του ’80. Το υλικό κατασκευής τους είναι το ασετάτ.Τα παλαιότερα κομμάτια, stock εκείνων των χρόνων, έχουν πουληθεί όλα. Επίσης υπάρχει μια μεγάλη μερίδα μοντέλων που είχαν εισαχθεί τις προηγούμενες δεκαετίες, καθαρά γυναικείοι σκελετοί που και αυτά είναι επίκαιρα τώρα και μπορούν να αξιοποιηθούν με το να βάλει ο πελάτης καινούριο φακό. Αν υπάρχουν ακόμα γυαλιά παλαιότερων δεκαετιών όπως του 60’ και του 70’ είναι για να καλύπτονται ανάγκες ενδυματολόγων, σε περίπτωση που δεν μπορέσουν να βρουν αυτό που θέλουν σε βεστιάρια.
Έχετε περισσότερα γυναικεία ή ανδρικά ζευγάρια γυαλιών;
Τα τελευταία χρόνια πολλά ανδρικά μοντέλα κάλλιστα τα φορούν και γυναίκες. Έτσι η αναλογία δεν μπορεί να είναι τόσο ευδιάκριτη. Πιο πολύ αδικημένοι είναι οι άνδρες αφού το προϊόν που προορίζεται γι’αυτούς το χρησιμοποιούν και γυναίκες, ενώ έναν γυναικείο σκελετό δεν μπορεί να το φορέσει ένα αγόρι. Ποια εποχή πηγαίνουν καλύτερα οι πωλήσεις; Το προϊόν που πουλάμε είναι εποχιακό. Απευθύνεται στην στιγμή που το έχει ανάγκη ο πελάτης και αυτή η στιγμή είναι συνήθως την άνοιξη και το καλοκαίρι. Τότε παρατηρείται και άνοδος στις πωλήσεις.
Πού κυμαίνονται οι τιμές των γυαλιών σας;
Υπάρχει μια σειρά γυαλιών που είναι κατασκευασμένη την δεκαετία του 70’, είναι όλα έργα του Μίμη και είναι τα πλέον πιο οικονομικά,κοστίζουν 10 ευρώ. Όμως αυτά τα γυαλιά, όλα είναι μονταρισμένα με απλούς φακούς που δεν είναι απορροφητικοί. Καλό και φρόνιμο είναι ο πελάτης να αλλάξει τους παλιούς φακούς. Το ζεύγος των φακών από το χρωματολόγιο από το οποίο έχει δυνατότητα επιλογής ο πελάτης έχει κόστος 18 ευρώ. Έτσι, η τιμή του ζεύγους ανέρχεται στα 28 ευρώ. Η άλλη σειρά γυαλιών που κάνει αναφορά στην δεκαετία του 80’ – και είναι και η πιο επίκαιρη το τελευταίο διάστημα- έχει κομμάτια άριστης ποιότητας ως προς τον σκελετό και τον φακό τους -οργανικός και απορροφητικός-και η τιμή τους ανέρχεται στα 35 και 40 ευρώ. Έχουμε επίσης σκελετούς για γυαλιά μυωπίας και η τιμή τους ανέρχεται στα 25 ευρώ.
Πόσα ζευγάρια γυαλιών έχει το κατάστημα; Τα έχετε μετρήσει ποτέ;
Δεν έχουμε μπει σε διαδικασία να τα μετρήσουμε ποτέ αλλά πρέπει να είναι χιλιάδες.
Η οικονομική κρίση σας έχει επηρεάσει;
Μα ποιο κομμάτι της αγοράς έχει αφήσει ανεπηρέαστο; Η κρίση έχει αγγίξει τους πάντες. Γιατί να μην αγγίξει και εμένα που μάλιστα απευθύνομαι σε νεαρής ηλικίας άτομα, τα οποία είναι ακόμα φοιτητές ή έχουν πολύ μικρό εισόδημα ή δεν έχουν καθόλου εισόδημα. Απλά, το μόνο που μπορώ να επισημάνω, για φέτος ειδικά, είναι η εν μέρει απουσία από την αγορά ατόμων μέσης ηλικίας που λόγω της οικονομικής πίεσης που υφίστανται, προτιμούν να χαλάσουν χρήματα για να καλύψουν πιο πολύ τιε ανάγκες του σπιτιού τους παρά τις προσωπικές τους. Ως αντιστάθμισμα, επισκέπτονται το μαγαζί όλο και περισσότερα νέα άτομα λόγω και του ότι το vintage γυαλί είναι και πάλι στην μόδα.
Μπορείτε να μας ονοματίσετε μερικά ιδιαίτερα σχέδια γυαλιών που έχει ο Μίμης;
Πολλά σχέδια πήραν το όνομά τους από τον διάσημο που τα φορούσε. Πχ υπάρχουν τα «MacArthur» που φορούσε ο Douglas MacArthur, τα γυαλιά «Jackie» που φορούσε η Jackie Kennedy, υπάρχουν και τα «Καβαφικά»,μέχρι και «Χατζηφωτίου».
Μίμης, Η Πηγή των Γυαλιών: Κάνιγγος 1 & Γλάδστωνος, πλατεία Κάνιγγος Τηλ: 210-3832431
back to main