Ερωτευμένοι με τα flicks
Μαρία Παππά

Το flix.gr είναι ένα κινηματογραφικό site με αξιοπιστία και συνεχή ενημέρωση που επιμένει ότι «το σινεμά είναι παντού». Λίγο πριν μεταφερθούν στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης οι τέσσερις δημιουργοί του μάς εξήγησαν τι είναι αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει.

To Flix γεννήθηκε την ημέρα που ο πρίγκιπας Γουίλιαμ παντρεύτηκε με την Κέιτ.  Γεννήθηκε από γνήσιο έρωτα, τον έρωτα των δημιουργών του  για την μεγάλη οθόνη και τη σκοτεινή αίθουσα και είναι ένα κινηματογραφικό site που έφτιαξαν μια παρέα φίλων, κριτικών κινηματογράφου και εραστών του σινεμά, που έχουν γράψει [και γράφουν] σε διάφορα έντυπα.  Σε μια εποχή που τα περιοδικά νοσούν, ακολούθησαν την παγκόσμια τάση της τελευταίας δεκαετίας: στράφηκαν προς το διαδίκτυο. Είναι, επομένως, οι πλέον κατάλληλοι  να μάς μιλήσουν για το σινεμά στα χρόνια του ίντερνετ.

Τι είναι το flix;
Το  «flix» (φωνητική απόδοση του «flicks») είναι ένας ανεπίσημος διεθνής όρος για τις ταινίες (π.χ. «chick flick» η ρομαντική κομεντί). Προέκυψε από την αργκό της old Hollywood πιάτσας από το «flickering light», το φως που τρεμοπαίζει καθώς βγαίνει από τον προβολέα. Το flix.gr είναι ένα ελληνικό site ερωτευμένο με τα flicks -με το σινεμά. Εξειδικευμένο αποκλειστικά στον κινηματογράφο προσφέρει κριτικές, νέα, συνεντεύξεις, ρεπορτάζ, άποψη, χιούμορ, ενημέρωση, stargazing, αποκλειστικότητες, καινούριες εικόνες, παλιές αγάπες, θετική διάθεση, καθαρή ματιά, ανοιχτή σκέψη.

Πότε δημιουργήθηκε το site;
Στις 29 Απριλίου του 2011. Την ίδια ώρα που έλεγαν τα «I do» τους ο πρίγκιπας Γουίλιαμ και η Κέιτ. Το πρώτο μας status ήταν «αφήστε τους γάμους και πάμε σινεμά!» Εδώ όμως πρέπει να τονίσουμε κάτι: το site σχεδιαζόταν εντατικά από τον Μάιο του 2010. Ατέλειωτα meetings με την εταιρία Radial που είχαμε την τύχη να μας αναλάβει, διορθώσεις, αλλαγές, test drives. Για αυτό και το flix.gr ήταν εξ αρχής λειτουργικό, εύκολο στη χρήση, ξεκάθαρο.

Ποιοι κρύβονται πίσω από αυτό;
Οι δημιουργοί και συνιδιοκτήτες του site είμαστε τέσσερις: η Λήδα Γαλανού, ο Μανώλης Κρανάκης, ο Γιώργος Κρασσακόπουλος και η Πόλυ Λυκούργου. Τέσσερις φίλοι και συνεργάτες κριτικοί κινηματογράφου από τα πρώτα χρόνια του περιοδικού Σινεμά, που την τελευταία 15ετία (και βάλε!) έχουμε συλλέξει εμπειρίες στην κινηματογραφική έντυπη και τηλεοπτική δημοσιογραφία, τη διανομή, το marketing. Δεν πάψαμε ποτέ να συναντιόμαστε στις σκοτεινές αίθουσες, να καθόμαστε στις πρώτες σειρές όπως μάς έμαθε ένα παλιός φίλος, να συμφωνούμε, να διαφωνούμε, αλλά, πάνω από όλα, να σεβόμαστε ο ένας τη γνώμη του άλλου και να αγαπάμε το σινεμά με πάθος. Έτσι σκεφτήκαμε, σχεδιάσαμε και λειτουργούμε το flix.gr. Και φαίνεται ότι υπάρχουν αρκετοί που συμμερίζονται την άποψή μας: η υπέροχη σχεδιαστική ομάδα της Radial που δίνει λύσεις σε όποια ιδέα μας, η Νέλλυ Δούκα που φροντίζει να μας φέρνει διαφήμιση και να μας φτιάχνει το κέφι, ο σκηνοθέτης Νίκος Πάστρας που μεταμορφώνει μία απλή βιντεοσυνέντευξη σε έργο τέχνης, ο Θοδωρής Δημητρόπουλος (mr dark_tyler himself!) που γράφει με τη σήμα κατατεθέν πένα του για την μικρή οθόνη, η συνάδελφος Δέσποινα Παυλάκη που μεταφράζει τα κείμενά μας στα αγγλικά ως native speaker, ο Παναγιώτης Λουκάς που περνά κάθε εβδομάδα με μεγάλη υπευθυνότητα τι παίζεται στις αίθουσες όλης της Ελλάδας! Πάνω από όλα όμως πίσω από το flix.gr κρύβονται οι 150.000 αναγνώστες του κάθε μήνα. Αυτοί είναι το flix, σ' αυτούς απευθύνεται - δεν γράφεται με αλαζονική αυτιστική εσωστρέφεια, ούτε όμως προσφέρεται σε ευκολίες. Είμαστε περήφανοι για τα κείμενά μας.

Γιατί αποφασίσατε να κάνετε ένα κινηματογραφικό site και όχι π.χ. περιοδικό;
Επειδή ζούμε στο 2012. Όλοι κάποτε ονειρευτήκαμε ότι κάποτε θα βγάλουμε το δικό μας περιοδικό, το δικό μας free press. Όμως οι καιροί έχουν αλλάξει, οι τάσεις έχουν αλλάξει, το παγκόσμιο ρεύμα που οδηγεί τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά περιοδικά του κόσμου να έχουν δυνατότερα sites από το ίδιο τους το φύλλο, μάς έκανε και εμάς να στραφούμε στο διαδίκτυο. Και δεν το έχουμε μετανιώσει. Όταν δεν πέσεις στην παγίδα του εύκολου φτηνού κειμένου, το Internet σου προσφέρει αμεσότητα, ταχύτητα, όγκο πληροφορίας, αλλά και εικόνα, βίντεο, κίνηση που το χαρτί δεν μπορούσε. Εμείς ανανεώνουμε και ενημερώνουμε το flix.gr από το πρωί μέχρι το βράδυ, ανά ώρα -πολλές φορές ακόμα συχνότερα. Από τα μεγαλύτερα κομπλιμέντα που έχουμε εισπράξει είναι να ακούμε τη φράση «φυσικά και ισχύει αφού το έγραψε το flix!»

Διανύουμε καιρούς παράνομου downloading και πόσο αυτό επηρεάζει το σύγχρονο σινεμά;
Το θέμα είναι γιατί να διανύουμε στην Ελλάδα ακόμα καιρούς παράνομου downloading και όχι νόμιμων διεξόδων. Είναι και αυτό σημείο των καιρών και θεωρούμε άσκοπο να αναλωνόμαστε γιατί οι καιροί έχουν πάει μπροστά. Μία μεγάλη ταινία θα βρει τον θεατή της με όποιο τρόπο, με όποιο μέσο. Και το downloading σε νόμιμα sites που λειτουργούν ως ταινιοθήκες, είναι ευτύχημα: κάποιος μέσα από το διαδίκτυο μπορεί να βρει συγκεντρωμένες ταινίες που δε θα είχε την ευκαιρία να δει ποτέ. Φεστιβαλικά φιλμ που δεν βρήκαν διανομή, παλιότερες κλασικές ταινίες που ποτέ δεν έφερναν ειδικά τα ελληνικά video clubs κλπ. Όμως, ό,τι κι αν λέμε, η αίθουσα είναι απαραίτητη. Απαραίτητη. Η μεγάλη οθόνη, το μοίρασμα της ενέργειας, της συγκίνησης, των αναπνοών με τους υπόλοιπους θεατές έχει μία απαράμιλλη ωστική δύναμη. Για εμάς όλα μπορούν να λειτουργήσουν συνδυαστικά, κι όχι απαγορευτικά.

Τι ξεχωριστό μπορεί να βρει κάποιος  στο Flix που δεν υπάρχει σε ανάλογα κινηματογραφικά sites;
Η ειδοποιός διαφορά του Flix.gr από πολλά - όχι μόνο κινηματογραφικά sites - είναι η ανανέωσή του. Προσπαθώντας να αποφύγουμε την «κατάρα» των περισσότερων sites που δεν έχουν φτιαχτεί με μακροπρόθεσμο προγραμματισμό καταλήγοντας «νεκρά» μετά από λίγο καιρό λειτουργίας, το Flix.gr ανανεώνεται όχι μόνο καθημερινά, αλλά σχεδόν ωριαία. Επίσης είναι παρόν σε κάθε μεγάλη ή μικρή κινηματογραφική διοργάνωση, ταξιδεύει στα Φεστιβάλ του κόσμου και επιμένει πως το «σινεμά είναι παντού». Εξίσου σημαντικό το γεγονός πως το Flix.gr περισσότερο από οτιδήποτε άλλο είναι μια αυστηρά επαγγελματική δουλειά, προσπαθεί να αποφύγει τις παγίδες του Internet που μέχρι σήμερα έκαναν τα sites να θεωρούνται αναξιόπιστα και «blogs» για προσωπική εκτόνωση, δίνοντας ταυτόχρονα και ένα σήμα στην αγορά πως μπορεί να εμπιστευτεί ένα κινηματογραφικό site για πολλαπλούς τρόπους προβολής.

Τι feedback έχει;
Θα προτιμούσαμε να μιλήσουν γι' αυτό άλλοι κι όχι εμείς. Το μόνο μέτρο σύγκρισης που έχουμε είναι η ολοένα και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη που μας δείχνει το κοινό, οι άνθρωποι που κάνουν σινεμά στην Ελλάδα και το εξωτερικό και η αγορά.

Ποιες ταινίες δεν πρέπει να χάσουμε φέτος κατά την άποψη των συντακτών του Flix;
Κατά την άποψη των συντακτών του Flix φέτος θα έπρεπε απλώς να πάμε σινεμά. Σε όποια ταινία ο καθένας θεωρεί ότι του ταιριάζει, τον ικανοποιεί, του κεντρίζει το ενδιαφέρον. Αν έπρεπε οπωσδήποτε να ξεχωρίσουμε τις πολυαναμενόμενες ταινίες της χρονιάς αυτές κινούνται από το «Holy Motors» του Λεός Καράξ που θα βγει τέλος Νοεμβρίου και το «Django Unchained» του Κουέντιν Ταραντίνο που θα βγει τα Χριστούγεννα μέχρι το «Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού» του Εκτορα Λυγίζου που θα βγει μετά τον Νοέμβριο, το «The Master» του Πολ Τόμας Αντερσον και το «Pieta» του Κιμ Κι Ντουκ.

Κατά πόσο τα multiplex έχουν κατατροπώσει τους συνοικιακούς κινηματογράφους;
Εδώ υπάρχει ένας μεγάλος μύθος που καλό θα ήταν κάποια στιγμή να καταρριφθεί. Τα multiplex δεν είναι ο εχθρός του συνοικιακού κινηματογράφου. Ο πραγματικός εχθρός του συνοικιακού κινηματογράφου είναι οι κακές συνθήκες εικόνας και ήχου και πρόσφατα - ειδικά για τους κινηματογράφους του κέντρου της Αθήνας - η ίδια η πόλη που έχει χάσει τη γοητεία, την αίγλη και την... ασφάλειά της. Τα καλά συνοικιακά σινεμά που νοιάζονται για τις συνθήκες προβολής τους, έχουν φροντίσει για τη μείωση της τιμής του εισιτηρίου και επιλέγουν τις ταινίες που θα προβάλλουν έχουν και θα έχουν πάντοτε το πιστό κοινό τους.

Συνεχίζει να πηγαίνει ο Έλληνας σινεμά ή προτιμά να κατεβάζει ταινίες;
Το ότι ο Έλληνας δεν πηγαίνει σινεμά δεν έχει να κάνει με το αν κατεβάζει ταινίες. Αυτοί που κατεβάζουν ταινίες σε μόνιμη βάση είναι μια συγκεκριμένη ομάδα σινεφίλ ανθρώπων που - στο μεγαλύτερο ποσοστό τους - είναι και αυτοί που πηγαίνουν σινεμά, γεγονός που αποδείχθηκε και σε έρευνες του εξωτερικού. Δυστυχώς οι Έλληνες που πηγαίνουν σινεμά μειώνονται χρόνο με το χρόνο και - ειδικά τώρα με την κρίση - ακόμη περισσότερο. Οι μεγάλες, εμπορικές ταινίες που απευθύνονται κυρίως στο κοινό 15 με 25 δεν κάνουν τα εισιτήρια του παρελθόντος γιατί αυτό ακριβώς είναι το κοινό που ζορίζεται περισσότερο οικονομικά. Αλλά και το σύνολο των θεατών αντιμετωπίζει την κινηματογραφική έξοδο ως μια διασκέδαση που, πια, δεν είναι φτηνή κι έτσι προσέχει πολύ την ταινία που θα επιλέξει να δει στο σινεμά. Αυτή η αλλαγή δεν έχει να κάνει τόσο με το downloading, όσο με την οικονομική δυσχέρεια - γι' αυτό και οι μειώσεις στις τιμές των εισιτηρίων που υιοθετούν σιγά-σιγά πολύ κινηματογράφοι, πιάνουν τόπο.

Κατά πόσο οι τηλεοπτικές σειρές που μοιάζουν πλέον με πολύωρες ταινίες έχουν επηρεάσει τον κινηματογράφο;
Όχι περισσότερο από το DVD ή το downloading - υπάρχει μια μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο home entertainment και το σινεμά: το δεύτερο απαιτεί μια κοινωνικότητα που δεν υποκαθίσταται, ευτυχώς, από τίποτα.

Κόβουν οι κινηματογράφοι εισιτήρια ή όλο και μειώνονται με την πάροδο του χρόνου;
Μειώνονται, φυσικά, όπως και σε κάθε άλλο είδος ψυχαγωγίας - οι φετινές αναφορές μιλούν για πτώση 18% στην προσέλευση. Αυτό αιτιολογείται από τη μία πλευρά με την οικονομία που προσπαθούν να κάνουν οι θεατές και, από την άλλη, με την αδυναμία, προς το παρόν, διανομέων και παραγωγών να εκμεταλλευτούν οικονομικά τη θέαση των ταινιών στο ίντερνετ.

Ποιος  θεωρείτε ότι είναι ο πιο σημαντικός έλληνας σκηνοθέτης  εν έτη 2012 και γιατί;
Εκείνος που προσπαθεί - και καταφέρνει - να συγκεντρώσει από το εξωτερικό και την Ελλάδα αρκετά χρήματα, για να κάνει μια ταινία, να πληρώσει τους συνεργάτες και τους συντελεστές και να επικοινωνήσει με το κοινό και με τα Φεστιβάλ. Και δεν είναι ένας, είναι πολλοί!

Ποιες θεωρείτε είναι οι 3 πιο σημαντικές ελληνικές ταινίες των τελευταίων χρόνων και γιατί;
Και πάλι όπως και με τους σκηνοθέτες αυτές που καταφέρνουν να ανοιχτούν πέρα από το λιγοστό ελληνικό κοινό που δυστυχώς μια μεγάλη μερίδα του ακόμη αρέσκεται σε... «χαβιάρια» και να αντιτάξουν στην έλλειψη χρημάτων και κρατικής θέλησης, αποφασιστικότητα, ταλέντο, κότσια. Κι ευτυχώς είναι πολλές. Πολύ περισσότερες από τρεις.

Το ελληνικό σινεμά έχει μέλλον στο εξωτερικό;
Νομίζουμε ότι είναι κάτι αυταπόδεικτο. Ποτέ πριν στο παρελθόν δεν υπήρχε τόσο διεθνές ενδιαφέρον για το ελληνικό σινεμά, τόσες πολλές ταινίες που να ταξιδεύουν έξω. Και δεν έχει μόνο να κάνει με το αν γίνονται καλύτερες ταινίες, αλλά κυρίως με το πως οι σκηνοθέτες αλλά και οι παραγωγοί έπαψαν να είναι (με την κακή έννοια) ελληνοκεντρικοί, ενδοσκοπικοί, «ανάδελφοι δημιουργοί».

Κατά πόσο υπάρχει διαφήμιση για ένα κινηματογραφικό site στο ίντερνετ; Έχουν αλλάξει τα δεδομένα από ότι παλιότερα στον τομέα διαφήμισης;
Εκ των πραγμάτων. Η κρίση στον Τύπο είναι σαρωτική και τα έντυπα πολύ λιγότερα. Οι σελίδες σε όλα μειωμένες και αυτές που αφορούν τις τέχνες δυστυχώς ελάχιστες. Μαζί μειώνεται και η διαφήμιση βεβαίως, αλλά το κοινό που κάποτε διάβαζε χαρτί έχει μετατοπιστεί στο internet. Που ναι, όπως και τα περίπτερα κάποτε, έχει πολλά σκουπίδια, αλλά που ευτυχώς, όχι μόνο. Από την άλλη υπάρχει και μια τεράστια κρίση στη διαφημιστική αγορά που περιπλέκει τα πράγματα, άλλα αυτό είναι ένα άλλο εξίσου μεγάλο θέμα.

Επόμενα σχέδια;
Επέκταση του αγγλόφωνου τμήματος του site που ήδη έχει σημαντική επισκεψιμότητα, διαδραστικότητα, συμμετοχή. Και κάμποσα ακόμη ενδιαφέροντα που βρίσκονται σε στάδιο διερεύνησης. Πάντως αν θέλετε ένα teaser, ας πούμε ότι το flix δεν θα είναι πάντα ένα site μόνο για να το διαβάζεις.

www.flix.gr



back to main