Skipper on deck
Διονύσης Ανεμογιάννης

Ιστιοπλόος, δημοσιογράφος και εκδότης του Skipper On Deck, ο Γεράσιμος Γερολυμάτος αραδιάζει press badges και θαλασσινές εμπειρίες στο κατάστρωμα του ough!

Ο Γεράσιμος έχει ταξιδέψει πολλά ναυτικά μίλια, για αγώνες, ρεπορτάζ και αναψυχή. Μετά από χρόνια εργασίας στον θαλάσσιο τύπο αποφάσισε να κυκλοφορήσει το δικό του περιοδικό. Το Skipper On Deck ,ενάμισι χρόνο μετά, φαίνεται να διανύει με άνεση την απόσταση προτείνοντας τα καλύτερα από τα μεγαλύτερα ναυτικά σαλόνια του κόσμου. Σε μια συζήτηση μαζί του, πάνω στο αγαπημένο του σκάφος στην Μαρίνα Παλιού Φαλήρου, μιλήσαμε (σχεδόν) για τα πάντα και ταξιδέψαμε νοητικά σε βορινές θάλασσες, παγωμένες λίμνες και το τρικυμιασμένο Αιγαίο των ιστιοπλόων.

Φωτο: Manteau Stam.

Από πού πηγάζει η αγάπη σου για την θάλασσα;
Είμαι Πειραιώτης και έχω καταγωγή από Χίο και Κεφαλονιά. Όλοι στην οικογένεια είναι ναυτικοί, πρώτα κολυμπήσαμε και μετά περπατήσαμε. Νομίζω ότι η θάλασσα ήταν μονόδρομος για εμένα.

Ιστιοπλοΐα γιατί κάνεις;
Η ιστιοπλοΐα είναι ίαση για το μυαλό, είναι ένα καταφύγιο. Κατά την γνώμη μου, θα έπρεπε να επιδοτείται. Βλέπεις τον κόσμο να αποφορτίζεται από όλο αυτό το στρες και την πίεση των ημερών μας.

Ποια η άποψη των Ελλήνων για την ιστιοπλοΐα;
Είναι περίεργο αν το σκεφτείς, που ενώ βρισκόμαστε στην Ελλάδα, λίγος κόσμος ασχολείται με την θάλασσα. H θάλασσα είναι δραστηριότητα πολύ προσιτή αλλά την ίδια στιγμή, τόσο ενοχοποιημένη.

Πίσω από τον Γεράσιμο τα πιτσιρίκια του ναυτικού ομίλου έχουν τελειώσει το μάθημα και έχουν πηγαίνουν για μεσιμεριανό.

Όλα αυτά τα πιτσιρίκια, έχουν ξεκινήσει να ασχολούνται με την θάλασσα. Στην πλειονότητά τους ανήκουν σε μεσαία αστικά στρώματα. Γιατί στην ιστιοπλοΐα δεν είναι απαραίτητο να έχεις σκάφος ή πολλά χρήματα για να ασχοληθείς. Όταν βρίσκεσαι σε ορεινό μέρος είναι φυσιολογικό οι περισσότεροι να ασχολούνται με το σκι. Δεν σκέφτεσαι ότι πρόκειται για ελίτ. Αφού λοιπόν, η θάλασσα είναι μέρος της καθημερινότητας μας, γιατί να την έχουμε τόσο πολύ περιθωριοποιήσει; Ακούει ο άλλος ότι κάνεις ιστιοπλοΐα και σκέφτεται ότι κόβεις βόλτες με κότερο. Δεν είμαστε όλοι εφοπλιστές.

Έχεις ζήσει στο εξωτερικό για μεγάλα διαστήματα. Πώς διαφέρει η νοοτροπία άλλων λαών σχετικά με την ιστιοπλοΐα σε σχέση με εμάς;
Για την Ιταλία και την Ισπανία τα πράγματα είναι διαφορετικά. Η ιστιοπλοΐα είναι ένα χόμπι πιο διαδεδομένο, που δεν συνεπάγεται κατ’ ανάγκη με οικονομική επιφάνεια.

Πώς αποφάσισες να κυκλοφορήσεις το Skipper On Deck;
Η δραστηριότητα με την θάλασσα ξεκίνησε στα φοιτητικά μου χρόνια. Πέρσι όμως, μεσούσης της κρίσης, ήρθε η στιγμή και τολμήσαμε να κάναμε το μεγάλο βήμα: κυκλοφορήσαμε το δικό μας περιοδικό, το ‘Skipper On Deck’, ένα tablet magazine για το σκάφος και τη Θαλάσσια αναψυχή. Ήταν 1η Απριλίου, σαν ψέμα. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει περιοδικό με ενεργή συντακτική ομάδα, να φωτογραφήσει, να δοκιμάσει ένα σκάφος ή να κάνει ένα εμπεριστατωμένο ρεπορτάζ. Το περιοδικό κυκλοφορεί on line και αποστέλλεται σε εγγεγραμμένους συνδρομητές. Αισίως έχουμε ξεπεράσει τους 10.000 .  Όταν ξεκινάς να κάνεις ένα περιοδικό εν έτη 2011, δεν σκέφτεσαι να τυπώσεις. Ο κόσμος της θάλασσας είναι πολύ εξοικειωμένος με την τεχνολογία, το internet κλπ οπότε η online κυκλοφορία ήταν δεδομένη. Ήδη έχουμε κάνει το αδερφάκι του Skipper στην Κύπρο, πρακτικά το μοναδικό portal για το Yachting, το  Cyprus On Deck. Η προσπάθεια μας ξεκίνησε εν μέσω θυέλλης, όμως επειδή πιστεύουμε πολύ στην θάλασσα και δεν θα μας απογοητεύσει.

Έχεις δοκιμάσει άλλο είδος ρεπορτάζ από το θαλάσσιο;
Έχω περάσει από το ταξιδιωτικό και το ναυτιλιακό ρεπορτάζ που αφορά τα ποντοπόρα. Αλλά πάντοτε κινούμουν γύρω από την θεματική της θάλασσας. Αυτό ξέρεις, αυτό κάνεις.

Ποιες οι αρετές ενός δημοσιογράφου στον θαλάσσιο Τύπο;
Η συντακτική ομάδα του περιοδικού απαρτίζεται από επαγγελματίες του χώρου, καθώς μόνο αυτοί είναι καταρτισμένοι στον τομέα τους. Ναυπηγοί, εκπαιδευτές και μηχανικοί, ενώ εγώ έχω την δημοσιογραφική επιμέλεια και φυσικά τα ρεπορτάζ του κλάδου, όπως τα ναυτικά σαλόνια και εκδηλώσεις του εξωτερικού. Όταν καλύπτεις ένα Ναυτικό Σαλόνι δεν υπάρχει ωράριο. Οπότε είναι αναγκαίο να το κάνεις με όρεξη και αγάπη. Για εμένα, αυτός είναι ο χώρος που ζω. Δεν μπορείς να πεις ‘το κάνω για να βγάζω μεροκάματο’, είναι δουλειά στην οποία αφοσιώνεσαι.

Τι έχει αλλάξει τώρα που έχεις δικό σου περιοδικό; Είναι δύσκολο να είσαι αφεντικό του εαυτού σου;
Πρωτίστως το περιεχόμενο. Το γεγονός ότι περιοδικό είναι αυτοδιαχειριζόμενο, μας δίνει μόνο δημιουργική ελευθερία. Στα περιοδικά που εργαζόμουν στο παρελθόν σχεδόν πάντα προέκυπτε κάποια σύγκρουση με τους εκδότες, ήταν εκτός χώρου, ή είχαν τον τίτλο για επίδειξη και λόγους κύρους, έτσι το αποτέλεσμα ήταν καταδικασμένο. Τα περιοδικά του κλάδου έκλεισαν, αφού δεν είχαν περιεχόμενο, οι αναγνώστες δεν είχαν λόγο να αγοράσουν και συνεπώς οι διαφημιζόμενοι να συνεργαστούν, ένας φαύλος κύκλος.  Έτσι όπως έχουν γίνει τα περισσότερα περιοδικά, δεν έχουν σελίδα που να μην είναι πουλημένη. Τώρα πια, στο δικό μας περιοδικό, επενδύουμε στην ύλη, προγραμματίζουμε τα ταξίδια μας και τον προϋπολογισμό. Στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή είμαστε το πρώτο περιοδικό σε αναγνωσιμότητα στο χώρο του yachting. Ξενυχτάμε αλλά αξίζει.

Ο Γεράσιμος σκύβει και βγάζει μια τσάντα με Press Badges από αποστολές στο εξωτερικό. Δεκάδες πάσο, από –σχεδόν- όλες τις χώρες του κόσμου, με το όνομά του και φωτογραφία χύνονται στο τραπέζι λες και έπεσε η κανάτα.

Πόσα ταξίδια έχεις κάνει για ρεπορτάζ;
Ευτυχώς δεν μπορώ να τα απαριθμήσω. Για το Skipper On Deck, πάντως, κάνουμε κατά μέσο όρο δύο ταξίδια το μήνα. Παλιότερα κάναμε πολύ περισσότερα, τα μειώσαμε λόγω κρίσης. Θυμάμαι περιπτώσεις που επέστρεφα από ταξίδι, άλλαζα αεροπλάνο και έφευγα για το επόμενο. Όταν υπάρχουν εκδηλώσεις που είναι κοντά σε απόσταση, είναι λογικό να τα καλύπτεις όλα μαζί. Είναι κουραστικό αλλά και ευχάριστο συνάμα».

Ποιο ταξίδι θυμάσαι πιο έντονα;
Σικάγο, παγωμένη λίμνη, ice sailing. Ήταν τρομερό, το είχαμε κάνει και εξώφυλλο. Πρόκειται για κάτι σκάφη, τύπου ‘trimaran’ που έχουν δεξιά και αριστερά πλωτήρες με λεπίδες. Επειδή, μάλιστα, η τριβή με την παγωμένη επιφάνεια της λίμνης είναι σχεδόν μηδαμινή, αναπτύσσουν πολύ μεγάλες ταχύτητες. Η εμπειρία ήταν μοναδική, ωστόσο κάθε ταξίδι είναι ξεχωριστό.

Σε τι κοινό απευθύνεται το Skipper On Deck;
Σε άπαντες ηλικιακά άνω των είκοσι με ενδιαφέρον για τη θαλάσσια αναψυχή και το σκάφος, μηχανοκίνητο ή ιστιοπλοϊκό. Είναι επιδίωξή μας να έχει ευρύ περιεχόμενο γιατί και εμείς οι ίδιοι δεν πάμε μόνο θάλασσα., κάνουμε και άλλα πράγματα.  Θα μπορούσα να τα συνοψίσω όλα ως εξής: ‘Αντρικό περιοδικό, ποικίλης ύλης με έμφαση στην θάλασσα και πρωταγωνιστές τα σκάφη.

Γιατί ‘αντρικό’ περιοδικό;
Είναι αλήθεια ότι η ενασχόληση με την θάλασσα έχει παραδοσιακά αντρικό κοινό. Όπως και το αυτοκίνητο. Υπάρχουν και γυναίκες που ασχολούνται με την ιστιοπλοΐα και την θάλασσα, μακάρι να πλειοψηφήσουν.

Τι θέματα σχετικά με την θάλασσα καλύπτετε στο Skipper On Deck;
Ναυτικά σαλόνια, νέες παρουσιάσεις, δοκιμές σκαφών, ταξίδια. Επίσης ανάλογα με την επικαιρότητα καλύπτουμε τις ναυτικές εκδηλώσεις. Αυτό πλαισιώνεται από θέματα ποικίλης ύλης με ενδιαφέρον για το αναγνωστικό κοινό.  

Πόσο σημαντική είναι η κάλυψη ενός ναυτικού σαλονιού;
Τα Ναυτικά Σαλόνια αποτελούν δείκτες οικονομίας της ναυπηγικής βιομηχανίας και πυξίδες τάσεων. Δεν νοείται περιοδικό ή Μέσο που σέβεται τους αναγνώστες και συνεργάτες να μην έχει παρουσία στα μεγάλα Ναυτικά Σαλόνια. Επίσης αναπαριστούν πλατφόρμες επικοινωνίας για τον τουρισμό. Οφείλω να πω ότι  θαλάσσιος τουρισμός στην Ελλάδα είναι κατεστραμμένος. Στο γειτονικές χώρες, τα Ναυτικά σαλόνια συμμετέχει όλη η τοπική κοινωνία, αντιλαμβάνεσαι ότι είναι κάτι που την αφορά άμεσα.

Τι άλλες δράσεις αναλαμβάνει το Skipper On Deck;
Η θάλασσα στην Ελλάδα είναι περισσότερη από τα βουνά. Προσπαθούμε να διαδώσουμε το άθλημα της ιστιοπλοΐας και στείλουμε τον κόσμο στην θάλασσα. Κάνουμε κληρώσεις και διαγωνισμούς, προσεχώς θα κληρώσουμε μαθήματα για πιτσιρίκια στο Ναυτικό Ομιλο  Βάρης- Βάρκιζας. Το να ξεκινήσουν 3 νέα παιδιά ιστιοπλοΐα, το θεωρούμε μεγάλο κέρδος, γιατί αυτά είναι το μέλλον και έτσι χτίζεται η σχέση τους με την θάλασσα. Στηρίζουμε επικοινωνιακά δράσεις όπως καθαρισμούς παραλιών. Έχουμε πολύ καλές επαφές με περιβαλλοντολογικές οργανώσεις γιατί δεν μπορείς να ζεις στην θάλασσα και να μην προσπαθείς να την διατηρείς καθαρή. Οι αναγνώστες είναι ενεργοί πολίτες και αυτό είναι πολύ σημαντικό.

Τον χειμώνα με τι ασχολείται το περιοδικό;
Ο χειμώνας είναι υψηλή περίοδος για εμάς. Πρακτικά δοκιμάζουμε και παρουσιάζουμε τα νέα σκάφη και ναυτιλιακά προιόντα για το καλοκαίρι. Το φθινόπωρο και τον χειμώνα πραγματοποιούνται τα μεγάλα Ναυτικά Σαλόνια.  Σε κοινωνικό επίπεδο χίλια δυο πράγματα. Για παράδειγμα κάνουμε Ski & Sailing, δηλαδή, με τη σχολή του ΝΟ Παλαιού Φαλήρου πάμε βουνό για Ski.

Πόσα άτομα χρειάζονται για να κάνεις μια βόλτα με ιστιοπλοϊκό;
Εξαρτάται από την εμπειρία. Τουλάχιστον δύο για να νοικιάσεις από εταιρεία.

Πώς περνάει η ώρα πάνω σε ένα ιστιοπλοϊκό;
Πάντα υπάρχει μια δουλειά για να κάνεις. Το σκάφος σε κρατά απασχολημένο. Από εκεί και πέρα, η θάλασσα πάντα σου προσφέρει κάτι καινούριο να δεις. Στην θάλασσα τίποτα δεν μένει ποτέ ίδιο, όσες φορές και αν επαναλάβεις την διαδρομή.

Ποιον αγώνα με ιστιοπλοϊκό θυμάσαι πιο έντονα;
Ιούνιος και Λευκές Νύχτες στην Φιλανδία Ήταν ένας πολύ ωραίος αγώνας, κατά την διάρκεια του οποίου έβλεπες το μεταμεσονύκτιο ηλιοβασίλεμα. Ο ήλιος κοντά στο αρκτικό δεν δύει, απλά γύρω στις δώδεκα πέφτει και ξανανεβαίνει. Εκεί είναι που τρελαίνεται για τα καλά το βιολογικό σου ρολόι.

Που έχεις ζήσει τις πιο δυνατές εμπειρίες με ιστιοπλοϊκό;
Πού αλλού; Αιγαίο. Υπήρξαν φορές που έσπαγαν τα πατώματα. Πολλά μποφόρ είχαμε αντιμετωπίσει στον αγώνα τις Ύδρας που φυσούσε 50 μίλια αέρας και στα τιμόνια είχε μείνει αποτυπωμένο σημάδι του κυβερνήτη. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να φροντίζεις κάθε φορά, με ποιους ανθρώπους θα ταξιδέψεις. Εγώ με τον κυβερνήτη και τον προπονητή μας, νοιώθω απόλυτη ασφάλεια διότι ξέρει να εκτιμά καταστάσεις και έχει την εμπειρία να τις  αντιμετωπίσει. 

Πόσα λεφτά χρειάζεσαι για να ασχοληθείς με την ιστιοπλοΐα;
Τα μαθήματα για να βγάλεις δίπλωμα κοστίζουν 420 ευρώ. Αφότου το πάρεις μπορείς να ενταχτείς σε κάποια ομάδα ή να νοικιάζεις μαζί με φίλους σου ιστιοπλοϊκό σκάφος. Είναι πολύ κοινωνική δραστηριότητα η ιστιοπλοΐα. Κάνεις νέες παρέες, κάνεις ταξίδια με καινούριο κόσμο, συμμετέχεις σε διαγωνισμούς και έτσι συνδυάζεις τις διακοπές σου με τους αγώνες.

Ποια η σχέση των ελλήνων με την αγορά σκαφών; Είναι γνώστες ή τους ενδιαφέρει μόνο να δημιουργούν εντυπώσεις;
Ακριβώς επειδή οι έλληνες γνωρίζουν καλά την θάλασσα, διατηρούν πολύ καλά σκάφη. Οι έλληνες εφοπλιστές είναι γνώστες, ξέρουν τι θέλουν και πώς το θέλουν. Υπάρχουν ναυπηγεία που παράγουν πέντε σκάφη όλο το χρόνο και τα τρία τα προορίζουν για Έλληνες. Το 80% της παραγωγής σκαφών έρχεται στην Ελλάδα. Αντίθετα, Ρώσοι ή Άραβες που δεν έχουν επαφή με το αντικείμενο, μπορεί να ενδιαφέρονται για το μέγεθος ή την διακόσμηση περισσότερο.

Τι είναι το πιο περίεργο πράγμα που έχεις συναντήσει σε σκάφος πολυτελείας;
Καταρχήν, το σκάφος δεν είναι αυτοκίνητο. Το έχεις στο μυαλό σου σαν διαμέρισμα, στο οποίο θα μένεις, άρα μπορείς να το διαμορφώσεις όπως θα διαμόρφωνες ένα λοφτ. Δεν μπορεί να σου πει κανείς τίποτα. Το πιο περίεργο που έχω συναντήσει όμως, ήταν μια κρεβατοκάμαρα σε ρώσικο σκάφος, που έβλεπε ένα λουτρό που είχαν διάφανο τοίχο. Μέσα στο μπάνιο, όμως, όλες οι επιφάνειες ήταν καλυμμένες με καθρέφτη και μέσα στον καθρέφτη είχε τοποθετήσει μια τηλεόραση 27 ιντσών.  Ο καθένας κάνει ό,τι θέλει. Δεν είναι απαραίτητο ότι όποιος έχει σκάφος, ενδιαφέρεται για την θάλασσα. Ειδικά μετά το 2002 στην Ελλάδα, θεωρούταν απαραίτητο να έχεις σκάφος για να σαι στην μόδα. Όλα αυτά τα σκάφη, τα έχουν κατάσχει οι τράπεζες.

Κάτι τελευταίο, σκάφος έχεις;
Όχι. Θα ήθελα όμως να είχα ένα εξάμετρο. Να βγαίνω τις Κυριακές. Είναι καταφύγιο το σκάφος, σου ανοίγει τους ορίζοντες. Σημασία στην απόλαυση δεν έχει το μέγεθος ούτε η απόσταση. Ακόμη και ο Πόρος, δεν είναι ίδιος όταν τον γυρνάς από θάλασσα. Όλα τα βλέπεις αλλιώς από εκεί.

www.skipperondeck.gr



back to main