.jpg&w=604)
Ένας φωτογράφος, γκροτέσκος πρωτοπόρος, μας εξηγεί τι ρόλο παίζουν οι μάσκες στην τέχνη του.
O Nihil είναι ένας αιρετικός υπνωτιστής των αισθήσεων. Κινείται σε ασφυκτικά τοπία και κελιά απομόνωσης, φορώντας αδιάφανα πέπλα και αντιασφυξιογόνες μάσκες.Η κάμερά του απαθανατίζει την Θεία Επιφώτιση, η οποία ευαγγελίζεται μόνο την καταστροφή και την αλλοτρίωση, ενώ τα προσωπεία του είναι αλλεπάλληλες επικαλύψεις του ίδιου και του αυτού κενού, της μασκαρεμένης απουσίας.
Ο Onzième Veilleur-Prêtre δηλώνει φωτογράφος, digital artist, συγγραφέας, συλλέκτης χειρουργικών εργαλείων, χρήστης ψυχεδελικών ουσιών, εξερευνητής της αστικής κουλτούρας , λάτρης των ακρωτηριασμών, fan της βιομηχανικής κουλτούρας, ασκητής, διακινητής οργάνων και πολλά άλλα. Εθισμένος στο photoshop και οραματιστής φωτογράφος, ο Onzieme δεν αφήνει πολλά περιθώρια αμφισβήτησης, οι φωτογραφίες του είναι δόγμα.
Στο διάλειμμα μιας επεισοδιακής φωτογράφισης βρήκε το χρόνο για να απαντήσει στις ερωτήσεις μας.
Στα έργα σου συναντά κανείς μεγάλη ποικιλία μασκών: από φίμωτρα μέχρι αντιασφυξιογόνες μάσκες και κεφάλια πουλιών. Ποια είναι η αγαπημένη σου και τι σε εμπνέει στη συγκεκριμένη;
Αν αναφέρεσαι σε συμβατικές μάσκες, θα διάλεγα μάλλον την αντιασφυξιογόνο μάσκα. Όταν φοράς μία τέτοια μάσκα δεν έχεις επιλογή, παρά να ακούσεις τις εκκωφαντικές σειρήνες και τις ιαχές του πολέμου. Η μάσκα μιλά για βομβαρδισμένα ερείπια, αναθυμιάσεις τοξικών στα χαρακώματα και κινήσεις πανικού στο Τσέρνομπιλ. Όλες αυτές τις στιγμές οι άνθρωποι μοιάζουν με αυτό που πραγματικά είναι: εύθραστα φαντάσματα παγιδευμένα σε έναν κόσμο που καταρρέει.
Ωστόσο, θα προτιμούσα ένα αδιάφανο πέπλο πάνω από την αντισφυξιογόνο μάσκα, επειδή λειτουργεί και με τους δύο τρόπους: αποτρέπει τον κόσμο να σε δει και εμποδίζει κι εσένα να αντικρίσεις τον κόσμο. Μερικά πράγματα πρέπει να μένουν κρυφά.
Πώς χρησιμοποιείς τις μάσκες στα έργα σου, θες να δηλώσεις κάτι συγκεκριμένο;
Είναι σαν να ήθελα να δηλώσω κάτι, πριν καλά-καλά το μάθω εγώ ο ίδιος. Έχοντας φωτογραφίσει δεκάδες μοντέλα με μάσκες, έπρεπε να κάνω στον εαυτό μου την ίδια ερώτηση. Στην περίπτωσή μου, τείνω να θεωρώ τις μάσκες σύμβολο της αναζήτησης ταυτότητας. Οι χαρακτήρες μου δεν έχουν πρόσωπο, επειδή δεν είναι κανένας και προσπαθούν να καταλάβουν ποιος θα μπορούσαν να είναι. Δεν είναι άτομα. Μια μεγάλη μαύρη τρύπα ανοιχτή στο σημείο του προσώπου θα δούλευε το ίδιο καλά. Εγώ ο ίδιος ονειρεύομαι να ήμουν κάποιος, πραγματικά κάποιος και όχι ένα αδιάφορο συνονθύλευμα από εμφανίσεις.
Πρόκειται για κάποιου είδους φετίχ;
Όχι, σε καμία περίπτωση. Πιο πολύ θα το περιέγραφα ως εμμονή. Χρησιμοποιώ τις μάσκες και τα πέπλα ως σύμβολα της άρνησης να αντιμετωπίσει κανείς την πραγματικότητα, μιας πρόθεσης να προστατευτεί.
Ο καλλιτέχνης φοράει μάσκες;
Μεταφορικά, ο καθένας φοράει μάσκες. Μερικοί άνθρωποι φορούν μάσκες πάνω σε μάσκες. Όταν αφαιρείς την πρώτη στρώση πέφτεις πάνω σε άλλη μία πλαστή εμφάνιση. Αλλά ποιος στην τελική έχει πραγματικό πρόσωπο κάτω από αυτές τις επιστρώσεις; Αφαίρεσε αν θες όλες τις αυταπάτες και δεν θα βρεις τίποτα εκτός από κενότητα. Δεν έχουμε πρόσωπο, χτίζουμε τους εαυτούς μας σε κενά θεμέλια.
Τι σχέση έχουν οι μάσκες με την θρησκεία;
Σε όλο τον κόσμο, μυστικά δόγματα διδάσκουν ότι ο στόχος της ανθρωπότητας είναι να ενωθεί με το θείο, να αρνηθεί τις αυταπάτες της κίνησης, το πεπρωμένο, να βυθιστεί η ύπαρξη στο άπειρο. Για να συμβεί αυτό πρέπει να αρνηθείς τον υλικό κόσμο και να απορρίψεις κάθε τι που σε δένει με την ανθρωπότητα.
Αν ρίξεις μια ματιά στην θρησκευτική τέχνη, από τον Βουδισμό ως τον Χριστιανισμό, οι Άγιοι δεν μοιάζουν ποτέ ανθρώπινοι: πάντοτε δείχνουν όμορφοι και γαλήνιοι, δίχως έγνοιες. Όντας κενοί από κάθε τι ανθρώπινο, η ταυτότητά τους μπορεί να ενωθεί με το υπερβατικό, με το θείο. Δεν ανήκουν πλέον στον δικό μας βρώμικο, θνητό, υλικό επίπεδο ύπαρξης: απλά φορούν ανθρώπινα πρόσωπα ως μάσκες. Εγώ λοιπόν, χρησιμοποιώ την ίδια τεχνική με πραγματικές μάσκες.
http://fr-fr.facebook.com/nihil0000
http://www.facebook.com/#!/nihil0000
back to main