Ο Χάρτινος Κόσμος του Λουκ και του Geo
Μαρία Παππά

Ή αλλιώς οι περιπέτειες ενός πετυχημένου διαδικτυακού κόμικ που επιτέλους τυπώθηκε στο χαρτί.

Φωτό: Thodoris Markou.

O Χάρτινος Κόσμος είναι ένα κόμικ που εδώ και χρόνια ήταν παντού, αλλά όχι σε χαρτί. Ο Λουκάς Μέξης και ο Γιώργος “Meliss” Μελισσαρόπουλος είχαν πριν από χρόνια την ιδέα να ξεκινήσουν ένα κόμικ, το οποίο θα ανανεώνεται στο internet κάθε βδομάδα-  σαν τα webcomics του  εξωτερικού, που τότε ήταν πολύ στη μόδα. Το 2007, οι περιπέτειες του εκκεντρικού Λουκ και του σοφού Geo ξεκίνησαν με τη μορφή στριπ από μία ιστοσελίδα και συνεχίζουν μέχρι σήμερα. Η πρόσφατη υποψηφιότητα στη κατηγορία Web Comic του 2011 στη Comicdom Con της Αθήνας, τους έπεισε να μαζέψουν τις αγαπημένες τους ιστορίες από τα 5 χρόνια Χάρτινου Κόσμου και να τα βγάλουν επιτέλους εκεί που πρέπει. Στο χαρτί. Το ough! πέτυχε τον Λουκ και τον Meliss πριν τη παρουσίαση του άλμπουμ «Χάρτινος Κόσμος» και τους έβαλε να μιλήσουν για τι άλλο; Για κόμικς, φυσικά.

Πώς ξεκίνησε ο χάρτινος κόσμος και πώς έχει εξελιχθεί;
Λ: Πριν πάρα πολλά χρόνια, το 2003 για την ακρίβεια, ετοιμάζαμε το 1ο τεύχος του τότε fanzine μας E-Sense και θέλαμε να έχουμε μια ιστορία ολοδικιά μας μαζί με τον Meliss, κάτι χαρακτηριστικό για να κρατήσει και στα επόμενα τεύχη. Κράτησε για 5 τεύχη τότε, όσο και το E-Sense.

Τι είναι ο χάρτινος κόσμος;
Μ: Αυτό που λέει και ο τίτλος, ένας κόσμος στο χαρτί, δηλαδή ένα κόμικ.

Ποιοι κρύβονται από πίσω;
Λ: Εγώ στα κείμενα, και ο Λουκ είναι ο χαρακτήρας που (προφανώς) βασίστηκε επάνω μου. Και αντίστοιχα ο Meliss είναι ο σκιτσογράφος και ο Geo ο αντίστοιχος χαρακτήρας.

Ποιος είχε την αρχική ιδέα;
Μ: Δεν μπορώ να θυμηθώ πλέον. Μου φαίνεται ότι ήταν 50-50.

Τι σχέση έχει με τον Wes Anderson;
Λ: Όσο οτιδήποτε στον κόσμο αυτό έχει σχέση μαζί του. Αν θέλεις δηλαδή. Είναι δύο εκκεντρικοί και ακριβώς αντίθετοι συγκάτοικοι και συνεργάτες, ο ένας πάρα πολύ ψυχωτικός και ο άλλος πάρα πολύ σιωπηλός. Αρκετά Andersonιακό.

Τι στόρι έχει το κόμικ;
Λ: Είναι καθαρό, παραδοσιακό strip κόμικ με αυτοτελείς ιστορίες σε τακτικό χρονικό διάστημα, όπως η Μαφάλντα, τα κλασικά του Αρκά, ο Γκάρφιλντ του Τζον Ντέιβις. Παρουσιάζει απλά άλλη μια μέρα στη ζωή των 2 χαρακτήρων.

Μπορεί να σταθεί πιστεύετε σε παγκόσμιο επίπεδο;
Λ: Γιατί όχι; Ήδη κάναμε μια δεύτερη ιστορία με τους ίδιους χαρακτήρες, αλλά σε κανονικές συνεχόμενες σελίδες, το ονομάσαμε Joystick και πρόκειται για τους 2 χαρακτήρες που μπλέκονται στον κόσμο των αγαπημένων μας παλιών videogames. Υπάρχει και στα αγγλικά, αν μπεις στο Blowtoons.com και βάλεις Joystick θα το βρεις. Μετά τη κυκλοφορία αυτή, θα το συνεχίσουμε ΠΟΛΥ δυνατά.
Μ: Αυτό παρ’ το σαν απειλή!

Θα πηγαίνατε έξω;
Λ: Σε φάση;
Μ: Για βόλτα;

Ποιο ήταν το αγαπημένο σας κόμικς όταν είσαστε μικροί; Και όταν μεγαλώσατε;
Μ: Μικρός λάτρευα τα κόμικς "Βαβούρα" μαζί με τα κλασσικά "Μίκυ Μάους & Αλμανάκο" που ήταν γεμάτα χαρούμενες εικόνες και ζωηρές ιστορίες. Μεγαλώνοντας διάβαζα το "Παρά Πέντε" με το ενήλικο χιούμορ του και το "Αστερίξ" με το αστείρευτο πνεύμα του.
Λ: Ε ναι, εννοείται Αστερίξ φουλ. Μπορείς να μου ανοίξεις μια τυχαία σελίδα οποιουδήποτε τεύχους, να μου πεις ένα καρέ και θα σου πω το επόμενο αυτολεξεί.

Ένα παράδειγμα προς αποφυγή;
Λ: Σε κόμικ; Δε μου φαίνεται ότι υπάρχει, εννοώ ο καθένας κάνει ότι γουστάρει. Αν δεν αρέσει σε κανέναν, απλά θα κάθεται να το διαβάζει μόνος του.

Ποιος είναι ο αγαπημένος σας σχεδιαστής και σεναριογράφος;
Μ: Αγαπημένος σχεδιαστής είναι ο Albert Uderzo από Ευρωπαίους και Joe Madureira από Αμερικάνους.
Λ: Συμφωνώ απόλυτα με τον Geo για τον Mad. Ο Madureira είναι για μένα απλά ο καλύτερος, και το καταραμένο του κόμικ Battle Chasers το θεωρώ πολύ απλά το καλύτερο κόμικ που έγινε. EVER. Και το ότι δε το ολοκλήρωσε ποτέ λέει πολλά σε μας- you don’t always get what you want.

Ποια είναι η καλύτερη μεταφορά κόμικς στον κινηματογράφο και γιατί;
M: Οι μεταφορές κόμικς στον Κινηματογράφο δεν με έχουν καλύψει σχεδόν καθόλου καθώς οι περισσότερες είναι πεζές και χωρίς συναίσθημα ή αίσθηση νοσταλγίας. Αυτές που πιστεύω ότι "έγραψαν" καλύτερα είναι  το Batman του 1989 και Batman Returns του 1992.
Λ: Έχουν γίνει κάποιες πανωλεθρίες (λέγε με Spawn, Punisher, Fantastic Four and the Silver Surfer). Υπάρχουν και καλά παραδείγματα Meliss- το universe της Marvel που βασίστηκε στα κόμικ της τελευταίας 10ετίας δεν είναι διόλου άσχημα. Απλά είναι reboot στο reboot του reboot.

Πού νομίζετε ότι οφείλεται η επιτυχία προσπαθειών όπως το logicomics;
Λ: Σίγουρα στην πρωτοτυπία του, αλλά και στο ότι είχε αρκετή έρευνα από πίσω, κάτι που κατάφερε να «πείσει» ένα κοινό που ουσιαστικά δεν ανήκει στον χώρο των κόμικ.

Πώς είναι η ελληνική σκηνή των comics; Είναι ακμαία ή έχει παρακμάσει; Και τι αλλαγές χρειάζονται;
Λ: Σίγουρα πέρασε η εποχή του υπήρχαν πολλά φεστιβάλ, τα κομιξάδικα φύτρωναν το ένα μετά το άλλο και διάφορες σχολές έδιναν με τη σέσουλα υποτροφίες στο «Εννέα» της Ελευθεροτυπίας. Μου φαίνεται απλά ότι στην Ελλάδα, όπως όλα, έκανε και αυτό τον κύκλο του και τώρα μαζεύεται σε λίγους.
M: Και καλούς.

Ποια είναι η ιδανική διάσημη γυναίκα που μπορεί η ζωή της να γίνει κόμικς, ή απλά να είναι πρωταγωνίστρια;
Λ: Ξέρω ’γω, δύσκολη ερώτηση. Έχω ζητήσει αμέτρητες φορές ειδικά πριν χρόνια, ξέρεις, να σχεδιάσει μια κοπέλα ή μια μίνι ιστορία για μένα ο Meliss, αλλά όλο αποτυγχάνω να τον πείσω. Και τώρα που μιλάμε του το έχω ζητήσει. True story.
Μ: Δε ρωτάει αυτό ρε! Μια διάσημη εννοεί!

Τι προσδοκίες έχετε από αυτό το πρότζεκτ;
Λ: Ελπίζουμε ο Χάρτινος Κόσμος να φτάσει στα ράφια των φαν, αλλά και των νέων αναγνωστών και να καταφέρει να πουλήσει έτσι ώστε και να συνεχίσουμε εμείς τη προσπάθεια μας και να αποδείξουμε ότι τα ελληνικά κόμικ υπάρχουν ακόμα δυνατά.

Τι χρειάζεται για να ευδοκιμήσει ο χάρτινος κόσμος;
Λ: Όρεξη, χρόνο, ιδέες.
Μ: Φαντασία.
Λ: Και όλα αυτά τα κλισέ που περίμενες να ακούσεις. Αλήθεια είναι.

Τι feedback έχετε;
Λ: Πολύ καλό! Στο facebook έχουμε περί τα 1000 άτομα, παλιά όταν ξεκινήσαμε μας είχε ζητήσει ένας πιτσιρικάς από την επαρχία να του σχεδιάσουμε εμείς το εξώφυλλο ενός fanzine του με τους χαρακτήρες του Χάρτινου Κόσμου. Μας είχε κάνει πολύ εντύπωση.

Αγοράζει ο κόσμος χάρτινα κόμικς ή τα ’χει γράψει όταν υπάρχει ο youtube και το vimeo;
Λ: Μπα, δεν ισχύει αυτό. Χάρτη στα κόμικ έχει υλικό το youtube, το vimeo, το Hollywood. Όλα πλέον είναι κόμικ. Εμείς απλά κρατάμε τις ρίζες

Ποιοι είναι οι καλύτεροι τρόποι  για να προωθήσεις ένα comic σήμερα;
Μ: Ρώτα μας τη Δευτέρα μετά την comicdom να σου πούμε. Ελπίζουμε να πέσουμε μέσα.

Τι σχέδια υπάρχουν μετά το comicdom;
Μ: Ήδη έχω μπλεχτεί για τα καλά στα videogames, έχω ένα game έτοιμο και έχουμε άλλο ένα στα σκαριά που γράφει ο Λουκ μαζί με έναν παιδικό του φίλο. Περισσότερα προς το τέλος του χρόνου.
Λ: Πράγματι, ο Meliss έχει ήδη το Meetmerv όλο φτιαγμένο από το χέρι του, αλλά το δικό μας θα λέγεται Plane Stories και θα είναι ένα παραδοσιακό adventure point and click game για τους πορωμένους του είδους. Εμάς.

Το άλμπουμ «Χάρτινος Κόσμος Collectors Edition» κυκλοφορεί από την Animatic Vision Comics και παρουσιάζεται επίσημα το Σάββατο 31 Μαρτίου στη Comicdom Con στην Ελληνοαμερικάνικη Ένωση, όπου οι δημιουργοί θα υπογράψουν αντίτυπα στο περίπτερο του Jemma από τις 16:00 μέχρι τις 18:00.
Η προσωπική σειρά κόμικς του Meliss με τίτλο «ΤΕΖΑ» κυκλοφορεί από τη Jemma Press, ενώ το μυθιστόρημα του Λουκ με τίτλο «Shoebox» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Τετράγωνο. Ο Χάρτινος παραμένει δικτυακά στο http://www.xartinos.gr και το αγγλικό spin-off με τίτλο «Joystick» ανανεώνεται στο http://www.blowtoons.com/comics.php?subcat=119.



back to main