Free bike repairs και ορθοπεταλιές δίπλα στην θάλασσα
Νάνσυ Μητροπούλου

O Άγης, ο Christian, ο Γιάννης και ο Ανδρέας συνοδεύουν ένα κινητό συνεργείο ποδηλάτων που μπορεί να επισκευάσει δωρεάν και το δικό σου αγαπημένο δίτροχο,αρκεί να το συναντήσεις σε μια από τις διαδρομές του στην πόλη. 


Φώτο: Eftychia Vlachou

Τους συνάντησα και μου μίλησαν για το πρωτότυπο project στο οποίο συμμετέχουν, για το μέλλον του ποδηλάτου στην Ελλάδα και έδωσαν συμβουλές και tips για ποδηλάτες και μη, ένα κυριακάτικο απόγευμα στο Πάρκο Φλοίσβου.(σσ.  Αν τους πετύχετε σε κάποια από τις ποδηλατικές διαδρομές σας μην διστάσετε να τους πλησιάσετε – πολλοί το έκαναν εκείνο το απόγευμα- , θα είναι πρόθυμοι να λύσουν κάθε ποδηλατο-απορία σας.)

Πείτε μας λίγα λόγια για το project στο οποίο συμμετέχετε.

Άγης:  Εργάζομαι στο 48x17, το κατάστημα που κατασκεύασε το CU Pop-Up Service Bike, μια πρωτοβουλία της CU. Αυτό που κάνουμε ουσιαστικά είναι δωρεάν bike service σε διάφορες τοποθεσίες και για το ποιες τοποθεσίες επιλέγονται υπάρχει ενημέρωση μέσα από την ιστοσελίδα του project. Κατασκευάσαμε αυτό το ποδήλατο, το οποίο είναι ειδικό cargo ποδήλατο, κατάλληλο για να μεταφέρει βαριά αντικείμενα. Ο Γιάννης Μουράβας έφτιαξε το trailer, το οποίο είναι δική του κατασκευή, ακολουθεί την αισθητική των trailer caravans των 50s και χωράει μέσα αρκετά εργαλεία για on the road επισκευές.

 

 

Πόσο καιρό υπάρχει αυτό το project;

Άγης: Από τις αρχές του Μάη και θα συνεχιστεί όλο το καλοκαίρι. Το service bike θα κάνει διάφορες ποδηλατοβόλτες σε σημεία που συχνάζουν οι Αθηναίοι για να προσφέρει τις υπηρεσίες του δωρεάν. Θα μπορεί ο καθένας να σταματήσει με το ποδήλατό του και να τον βοηθήσουμε σε ό,τι αυτό χρειάζεται.

Πώς προέκυψε η ιδέα το bike-service να παρέχεται δωρεάν; Σε τι στοχεύετε με αυτό;

Άγης: Αυτό που θέλουμε είναι να εξυπηρετούμε τον κόσμο που κάνει ποδήλατο, δίνοντάς του γνώσεις,ως τεχνικοί που είμαστε, για το πώς να το συντηρεί και να βελτιώνει την απόδοσή του.

Τι δυσκολίες έχετε αντιμετωπίσει;

Christian: Για να είμαστε ειλικρινείς δεν έχουμε αντιμετωπίσει σοβαρές δυσκολίες. Η μεγαλύτερη δυσκολία –αν αυτή μπορεί να θεωρηθεί δυσκολία- είναι να εξηγήσουμε στον άλλο τι ακριβώς είναι αυτό που κάνουμε.

 

 

 

Σας έχουν τύχει «δύσκολες περιπτώσεις»;

Christian: Δεν θα το έλεγα γιατί απλά δεν είναι εφικτό να κάνουμε μια χρονοβόρα και περίπλοκη επισκευή μιας και θέλουμε να εξυπηρετήσουμε όσο περισσότερο κόσμο μπορούμε.

Άγης: Τα ποδήλατα στην Αθήνα ,κυρίως τα τελευταία χρόνια, κάνουν δυναμική εμφάνιση και είναι σχετικά καινούρια ασχολία για τους περισσότερους. Ο κόσμος αγοράζει ποδήλατα για να κάνει μια βόλτα το σαββατοκύριακο ή για να μετακινηθεί και υπάρχει άγνοια για πάρα πολλά τεχνικά ζητήματα. Καλό είναι να υπάρχει μια επαφή με τον κόσμο που δεν θέλει να πάει σε έναν εμπορικό χώρο για να ρωτήσει κάποιον ειδικό. Έτσι, κάνοντας μια βόλτα με μια απλή κουβέντα να μπορεί να μάθει μερικά πράγματα για την συντήρηση του ποδηλάτου του.Ο περισσότερος κόσμος επισκέπτεται κάποιον ειδικό μόνο όταν σπάσει ή δεν δουλεύει κάτι στο ποδήλατό του. Το ποδήλατο δεν είναι μόνο αυτό όμως, είναι ένα όχημα που χρειάζεται συντήρηση, δεν είναι ένα παιχνίδι.

Christian:  Το πιο σημαντικό είναι ξέρει ο αναβάτης πώς λειτουργεί μηχανικά το ποδήλατό του ώστε να μπορεί να προγνώσει μια βλάβη.

Για τι είδους βλάβες απευθύνονται σε εσάς συνήθως;

Christian: Οι πιο συνηθισμένες είναι και οι πιο βασικές: αλλαγή σαμπρέλας, σφίξιμο ποτηριών, λάδωμα αλυσίδας, ρύθμιση ταχυτήτων και φρένων. Βέβαια μας έχουν τύχει και άλλες περιπτώσεις. Κουβαλάμε όσα πιο πολλά εργαλεία μπορούμε, έτσι ώστε να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιπτώσεις βλάβης.

“Η ζωή είναι σαν να κάνεις ποδήλατο. Για να διατηρήσεις την ισορροπία σου, πρέπει να προχωράς.»

Albert Einstein, γράμμα στο γιο του Eduard , 1930 

Ποιο πιστεύετε ότι θα είναι το μέλλον του ποδηλάτου στην Αθήνα; Πως βλέπετε την ποδηλατική σκηνή της Αθήνας; 

Άγης: Πιστεύω ότι το ποδήλατο θα έχει περαιτέρω εξέλιξη στην Αθήνα μιας και παρατηρούμε ότι όλο και περισσότερος κόσμος ανεξαρτήτως ηλικίας -το μεγαλύτερο πάθος το έχουν οι μικρότεροι, άτομα μεταξύ 15-30 ετών- καταφεύγει σε αυτό για τις μετακινήσεις του, ειδικά το τελευταίο διάστημα. Πολλοί το χρησιμοποιούν στην θέση του αυτοκινήτου, για οικονομικούς λόγους. Άλλοι το χρησιμοποιούν για κοινωνικούς λόγους, πχ. για να πηγαίνουν σε ποδηλατοβόλτες και άλλοι για αθλητικούς, πχ για να συμμετάσχουν σε αθλητικές διοργανώσεις, οι οποίες στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια έχουν πολλαπλασιαστεί. Πιστεύουμε ότι σιγά σιγά ο κόσμος θα αρχίσει να αναζητά πιο εξειδικευμένες υπηρεσίες για το ποδήλατό του.

 

 

Ποια είναι τα καλύτερα σημεία στην πόλη για ποδηλατάδα;

Γιάννης: Εξαρτάται από τι είδους ποδηλασία θέλει να κάνει κάποιος. Υπάρχουν δύο πράγματα: το ποδήλατο και η ποδηλασία. Η διαφορά τους έγκειται στο εξής: ποδήλατο κάνεις οπουδήποτε, και υπάρχει και η ποδηλασία που προσεγγίζεται από πολλούς ως άθληση ή ως άθλημα και γίνεται σε πιο οργανωμένους χώρους. Έτσι, πχ , ο χώρος που βρισκόμαστε εδώ, ενδείκνυται πιο πολύ για βόλτα.

Άγης: Η Αθήνα κατά την γνώμη μου, ενδείκνυται στο μεγαλύτερο μέρος της για ποδήλατο. Έχει πολλά μείον αλλά και πολλά συν. Ανάμεσα στα πλεονεκτήματά της είναι ότι έχει πολύ καλό καιρό τους περισσότερους μήνες του χρόνου- που μπορεί να βοηθήσει την ποδηλατάδα-, σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες που έχουν συνεχώς ασταθείς καιρικές συνθήκες. Μεγάλο μειονέκτημά της είναι η κυκλοφοριακή συμφόρηση που συναντάται στους δρόμους της και τους καθιστά επικίνδυνους για ποδηλασία. Βέβαια, βλέπουμε ότι οι Αθηναίοι δεν πτοούνται από αυτό. Πολλοί έχοντας κυκλοφορήσει πολύ σε αυτήν με το ποδήλατο, την επαναχαρτογραφούν και βρίσκουν από μόνοι τους σημεία κατάλληλα για ποδηλατάδα. 

Κάτι περίεργο που σας έχει συμβεί;

Γιάννης: Μας έχει ζητηθεί να φτιάξουμε ένα trailer για να επισκευάζουμε και μηχανάκια.

 

«Η ζωή είναι σαν ένα ποδήλατο δέκα ταχυτήτων. Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε ταχύτητες που δεν χρησιμοποιούμε ποτέ».   Charles M. Schulz

Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε στην ζωή σας με το ποδήλατο;

Άγης: Ο καθένας για διαφορετικό λόγο φαντάζομαι. Αλλά το ποδήλατο σε όλους μας αρέσει για την ευκολία του, για την αίσθηση αυτονομίας και ελευθερίας που προσφέρει. Δεν ασχολείσαι ούτε με αυτοκίνητα, ούτε με κίνηση. Για τις μετακινήσεις μας χρησιμοποιούμε ποδήλατο,κατά κύριο λόγο, βέβαια τα αυτοκίνητα δεν παύουν να είναι χρηστικά. Εγώ, προσωπικά, το έχω πουλήσει το αυτοκίνητό μου, το οδηγούσα μόνο για ενάμιση χρόνο.

Christian: Ασχολήθηκα για πρώτη φορά με το ποδήλατο όταν μετακόμισα στο Λονδίνο και ξαφνικά διαπίστωσα ότι δεν είχα δικό μου οικονομικό αυτόνομο τρόπο μετακίνησης.

Πού μπορεί να μάθει κάποιος να επισκευάζει ποδήλατα;

Christian: Δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη σχολή. Είτε εμπειρικά, είτε μέσω της επαφής με γνώστες του αντικειμένου. Βλέποντας ,βέβαια, την εξέλιξη που έχει το ποδήλατο στην Ελλάδα, πιστεύουμε ότι σύντομα θα υπάρξει και σχολή.

Μια συμβουλή προς τους ποδηλάτες;

Aνδρέας: Πιστεύω ότι για να οδηγήσει κάποιος ποδήλατο στο δρόμο θα πρέπει τουλάχιστον να έχει δίπλωμα αυτοκινήτου ή μηχανής και αυτό κυρίως για να γνωρίζει το πώς αντιδρούν οι άλλοι ή έστω να ξέρει τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Δηλαδή, το ότι έχω ένα ποδήλατο δεν με καθιστά αυτομάτως επαρκή να κυκλοφορήσω στον δρόμο με αυτό. Όταν είμαστε στο δρόμο, δεν κάνουμε ποτέ βόλτα.

 

Info:  http://www.vodafonecu.gr/cu-popup- bike

 

 



back to main