Πακιστανοί σε προεκλογικό πυρετό
Διονύσης Ανεμογιάννης

Λίγο πριν τις επαναληπτικές εκλογές, ένας υποψήφιος πρόεδρος στην Πακιστανική κοινότητα Ελλάδας μοιράζεται τις εμπειρίες του με το ough!  

Αν τα διλήμματα της εποχής είναι Ομπάμα ή Ρόμνεϊ, Σαμαράς ή Τσίπρας, Χρυσή Αυγή ή αντι-ναζί, υπάρχουν και μερικά ελάσσονα ζητήματα για εμάς, ζωτικής σημασίας –όμως- για την λειτουργία της Δημοκρατίας και των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων. Σας θυμίζουν κάτι οι έννοιες; Ο Σεμπίρ, υποψήφιος για την προεδρία της πακιστανικής κοινότητας στην Ελλάδα, τις έχει μελετήσει αρκετά και ύστερα από πολλά χρόνια στην Ελλάδα, θεωρεί ότι μπορεί να τις εκπροσωπήσει στο όνομα των Πακιστανών μετοίκων της χώρας μας.

Φωτο: Νίκος Κατσαρός.

Η πακιστανική κοινότητα είναι μια από τις λίγες κοινότητες μεταναστών που προκηρύσσουν πανελλαδικές εκλογές. Μια βόλτα στις γειτονιές που κατοικούν και διατηρούν μαγαζιά Πακιστανοί, σε βάζει κατευθείαν στον εκλογικό πυρετό. Αφίσες που θα λεγες ότι διαφημίζουν το νυχτερινό κέντρο «Νύχτες Ανατολής», έντονο photoshop και χρώματα παρουσιάζουν τους τρεις υποψηφίους. Εμείς συναντήσαμε τον Shebbir Dheme. Δώσαμε ραντεβού στο εκλογικό του γραφείο που βρισκόταν ακριβώς επάνω από ένα πακιστανικό κρεοπωλείο. Μέσα, εκτός από την διακριτική οσμή κρέατος, την προσοχή μας κέρδισε μια κορνίζα της Benazir Bhutto και ένα βιβλίο της Χίλαρι Κλίντον στην βιβλιοθήκη του Σεμπίρ.

«Αυτή την στιγμή, πάνω από τριάντα χιλιάδες Πακιστανοί ζούν στην Αθήνα, ενώ σε όλη την Ελλάδα ο αριθμός τους φτάνει τις εξήντα χιλιάδες», μάς λέει. «Από τους παραπάνω, οι 45.000 ζουν νόμιμα στην χώρα. Τα μαγαζιά της πακιστανικής κοινότητας βρίσκονται στην Ομόνοια, όμως οι περισσότεροι Πακιστανοί κατοικούν σε Νίκαια, Ρέντη, Περιστέρι, Νέα Ιωνία, Μενίδι και Ασπρόπυργο. Οι πρώτοι Πακιστανοί ήρθαν στην Ελλάδα επί Κωνσταντίνου Καραμανλή, μετά την κατάρρευση της Χούντας, μέσω μιας σύμβασης που είχε υπογράψει με τον Bhutto, για φτηνά εργατικά χέρια. Καιρό αργότερα ο πληθυσμός αυτός επέστρεψε στο Πακιστάν και πίσω στην Ελλάδα έμειναν περίπου τετρακόσια άτομα. Αυτοί αποτέλεσαν τον πρώτο πυρήνα της πακιστανικής κοινότητας. Το δεύτερο κύμα Πακιστανών ήρθε από το ’89 μέχρι το ’98. Οι περισσότεροι ζούσαν παράνομοι. Το 1989 έγιναν κάποιες νομιμοποιήσεις του αλλοδαπού πληθυσμού και αυτό στάθηκε αφορμή να αρχίσουν να ανοίγουν τα πρώτα μαγαζιά και να γίνονται επενδύσεις.



Ο κόσμος αγανακτά με τους μετανάστες, φοβάται ότι είναι επικίνδυνοι, λέει ότι του παίρνουν τις δουλειές. Δεν είναι έτσι. Δεν φταίει ούτε ο μετανάστης, ούτε ο Έλληνας, φταίει το κράτος. Όταν αφήνεις τα σύνορα ελεύθερα και δεν ελέγχεις το ποιος μπαίνει, τότε είναι δεδομένο ότι θα μπουν και οι καλοί και οι κακοί. Έτσι έγινε το ’93 με την Αλβανία, έτσι συνεχίζεται τόσα χρόνια μετά. Το κράτος δεν φρόντισε να βάλει λουκέτο στην πόρτα και ο κόσμος ,πια, κλειδώνει μέχρι και τα παράθυρα. Δεν θα σας πω ότι όλοι οι πακιστανοί είναι καλοί, αυτό είναι αδύνατο. Δεν φταίω όμως με την σειρά μου, για τις παράνομες πράξεις ατόμων από την χώρα μου. Ο νόμος υπάρχει και πρέπει να τιμωρεί τους παρανόμους. Δεν είναι όμως σωστό να παίρνεις το νόμο στα χέρια και να τιμωρείς στα τυφλά. Η Χρυσή Αυγή δεν θα έπρεπε να μισεί τους μετανάστες, γιατί από την ιστορία μαθαίνουμε ότι οι έλληνες πολλές φορές αναγκάστηκαν να φύγουν μετανάστες στο εξωτερικό. Μοιραζόμαστε το ίδιο πεπρωμένο, πρέπει να είμαστε αλληλέγγυοι.

Τα ΜΜΕ δεν ήταν ποτέ με το μέρος των μεταναστών. Τις προάλλες, με αφορμή κάποιες επιθέσεις της Χρυσής Αυγής σε χώρους θρησκείας, κάναμε μια πορεία και σε αυτή μαζεύτηκαν πάνω από 20.000 άτομα. Κανένα κανάλι δεν βρέθηκε, ωστόσο, να το καλύψει. Με την ελληνική αστυνομία, επίσης, αντιμετωπίζουμε προβλήματα. Καταρχήν δεν μας σέβονται. Μιλούν απαξιωτικά, με μια γλώσσα που δεν ταιριάζει στην στολή που φοράνε. Όταν είσαι δημόσιο όργανο, πρώτα απ’ όλα υπηρετείς τον πολίτη. Δεν είναι λίγες οι φορές που αρνούνται να μας εξυπηρετήσουν, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις που εισβάλλουν δίχως ένταλμα σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, αποσπούν τους εργαζόμενους -την στιγμή που έχουν άδεια παραμονής- για να τους οδηγήσουν στην ΓΑΔΑ και να τους διώξουν μετά από έξι ή δέκα ώρες. Έτσι, για καψώνι.



Εκτιμώ όλα τα αριστερά κόμματα, διότι και εμείς οι Πακιστανοί είμαστε εργάτες και ψάχνουμε ανθρώπους με τους οποίους θα μπορούμε να συνεννοηθούμε. Παλιότερα ασχολούμουν πολύ περισσότερο με την στενή έννοια της πολιτικής, όμως πλέον το αποφεύγω γιατί παίζονται πολλά παιχνίδια και δεν θέλω να με εκμεταλλεύεται κανένα πολιτικό συμφέρον.

Επισκεπτόμαστε διάφορες περιοχές της Αθήνας αλλά και την επαρχεία. Άργος, Χαλκίδα, Θήβα...  Οι εκλογές είναι σημαντικές γιατί οι μετανάστες χρειάζονται έναν άνθρωπο να τους συσπειρώσει ώστε να σηκώσουν ανάστημά στην αδικία. Ο κάθε πολίτης από μόνος του δεν έχει την δύναμη να το κάνει. Προτιμώ να μην υπόσχομαι πολλά γιατί τα πολλά λόγια είναι φτώχεια. Μαζί θα κάνουμε αγώνα και θα προσπαθήσουμε για το καλύτερο. Εδώ οι έλληνες διαδηλώνουν και δεν τους ακούει κανείς. Στην ουσία δεν υπάρχουν προβλήματα της πακιστανικής κοινότητας, υπάρχουν προβλήματα του λαού. Στο Πακιστάν δεν είναι καλύτερα τα πράγματα. Οι μετανάστες έρχονται στην Ελλάδα για ένα καλύτερο αύριο, αλλά είναι πολλοί που απογοητεύονται και επιστρέφουν στην πατρίδα τους. Αν άνοιγαν τα σύνορα και επέτρεπαν στους μετανάστες που ζουν στην Ελλάδα να φύγουν στην Ευρώπη, ελάχιστοι θα έμεναν εδώ. Δεν το κάνουν όμως, παρά μόνο τους εγκλωβίζουν εδώ μέσα».

 


Οι εκλογές για την ανάδειξη του προέδρου της πακιστανικής κοινότητας αναβλήθηκαν λόγω τεχνικών προβλημάτων. Η νέα ημερομηνία διεξαγωγής τους αναμένεται να ανακοινωθεί σύντομα.



back to main