Tουρίστας VS ντόπιος: το τέλος της μαραμένης χωριάτικης
Γεωργία Παπαστάμου

Τέσσερις Έλληνες, ένας Ινδός και μια ιδέα που αλλάζει τη βιομηχανία του τουρισμού.

Το κλασσικό τρίπτυχο μαραμένη χωριάτικη-Ακρόπολη-μουσείο έχει σκοπό να ανατρέψει το dopios.com για χάρη όσων επισκέπτονται την Αθήνα. Η ιδέα, τόσο απλή όσο και ιδιοφυής, ανήκει σε τέσσερις φίλους, τρεις Έλληνες και έναν Ινδό απ’ τη Kerala. O Νίκος Σαριλάκης, ο Αλέξανδρος Τρίμης, ο Μανώλης Κουνελάκης και ο Ανάντ Χένρι ζουν και εργάζονται στο San Francisco, σε εταιρίες υψηλής τεχνολογίας όπως η Google και η Survey Monkey. Η πλατφόρμα που δημιούργησαν συνδυάζει τη λογική των site κοινωνικής δικτύωσης με ένα πιο προσωποποιημένο Lonely Planet. Με λίγα λόγια: αν έχεις ελεύθερο χρόνο και θες να βγάλεις κάποια έξτρα χρήματα απλά κάνοντας βόλτες στη πόλη σου, συμπληρώνεις μια αίτηση δίνοντας κάποια στοιχεία για τον εαυτό σου (είμαι άρτυ, τρέχω στα μουσεία, είμαι μπεκροκανάτα, θα σου δείξω τις τρέντυ φατσούλες της Αθήνας κτλ) και καταχωρείσαι στο site σαν “local”. Στη συνέχεια προσθέτεις μια συγκεκριμένη εμπειρία (π.χ. σπιτικό φαγητό στο σπίτι μιας ελληνικής οικογένειας, μια βραδιά στα μπουζούκια) την οποία διαθέτεις προς πώληση στους επισκέπτες. Η ανταπόκριση που έχει βρει το site μέχρι στιγμής είναι εντυπωσιακή, ενώ η Κωνσταντινούπολη και το Σαν Φρανσίσκο θα συμπεριληφθούν άμεσα στο πρότζεκτ. Να τι μας είπε ο Αλέξανδρος Τρίμης σε ένα πρωινό skype call:   

Πώς προέκυψε η ιδέα για το dopios.com;
Τον Δεκέμβρη μια φίλη μου ταξίδευε για Νέα Ορλεάνη. Ψάχναμε μαζί να βρούμε τι μπορεί να δει και να κάνει εκεί αλλά ήταν αρκετά δύσκολο με τα μέσα που υπήρχαν διαθέσιμα  στο διαδίκτυο. Όταν ξέρεις κάποιον ντόπιο θα σου δείξει πιο προσωπικά, πιο αυθεντικά μέρη. Σκεφτήκαμε να δημιουργήσουμε έναν εύκολο τρόπο ώστε ο επισκέπτης να μπορεί να έρθει σε επαφή με έναν ντόπιο και να γνωρίσει την πραγματική πλευρά της πόλης στην οποία πηγαίνει. Ξεκινήσαμε από Αθήνα και θέλουμε να συνεχίσουμε με επιπλέον πόλεις εντός και εκτός Ελλάδας.

Τι ανταπόκριση υπάρχει μέχρι στιγμής;
Έχουμε πάρα πολύ ενδιαφέρον από κόσμο. Άνθρωποι από Ελλάδα αλλά και από το εξωτερικό επιθυμούν να γίνουν «locals» στην πόλη τους. Από νησιά της Ελλάδας μέχρι πόλεις της Ασίας. Χωρίς να έχουμε ξοδέψει σχεδόν καθόλου χρήματα στο marketing, το μήνυμα διαδίδεται πολύ γρήγορα.

Εσύ πού θα πήγαινες έναν τουρίστα στην Αθήνα και πού στο Σαν Φρανσίσκο;
Επειδή είμαι από Θεσσαλονίκη και την ξέρω καλύτερα θα σου πω για εκεί. Θα τον πήγαινα στο Καπάνι, στα Βομβίδια για σουτσουκάκια, για ποδήλατο κάτω στη παραλία, στον χώρο του φεστιβάλ κινηματογράφου, για βόλτα, βράδυ στη Βαλαωρίτου και σε κάποια από τα ουζερί της Αριστοτέλους που είναι κρυμμένα μέσα στις στοές. Στο Σαν Φρανσίσκο θα τον πήγαινα στο Sausalito για φαγητό, στο DNA Lounge στο Bootie για να δει πολύ αυθεντικό κόσμο του Σαν Φρανσίσκο να διασκεδάζει, στο Four Barrels για καφέ, στη Sonoma για να δοκιμάσουμε κρασιά και στον ωκεανό. Αλλά εξαρτάται και ποιο είναι το άτομο και τι ζητάει. Αυτό είναι και το νόημα του dopios. Δεν αναπαράγει μασημένη τροφή. Σου βρίσκει κάποιον με τον οποίο ταιριάζουν τα ενδιαφέροντά σας και προσπαθεί να σου προσφέρει μια πιο προσωποποιημένη εμπειρία.

Πώς βλέπετε να διαχειρίζεται η Ελλάδα τον τουρισμό της;
Σαν ομάδα, συμφωνούμε όλοι μας πολύ με όσα λέει Peter Οικονομίδη. Τουρισμό έχουμε, αλλά μπορούμε να κάνουμε πράγματα ώστε να ανεβάσουμε το επίπεδο. Μπορούμε να μάθουμε πολλά από την Τουρκία, που έχει τρομερή ανάπτυξη στον τουρισμό της. Να παρατηρήσουμε  τον τρόπο που διαχειρίστηκε και  βελτίωσε μέσα στα χρόνια το brand name της.

Ποιος είναι ο στόχος σας;
Σκοπός μας είναι να αναπτύξουμε σταδιακά και σωστά την πλατφόρμα και να φτάσουμε μέχρι τα πιο απομακρυσμένα μέρη, στα μέρη που χρειάζεσαι πραγματικά έναν ντόπιο να σου δείξει τον τόπο του.

Και είναι και ένας πολύ καλός τρόπος για έναν “local” να βγάλει κάποια έξτρα χρήματα.
Στην Αμερική έχει ξεκινήσει να δημιουργείται ένας καινούριος τύπος οικονομίας που λέγεται sharing economy. Αφορά οτιδήποτε μπορείς να κάνεις στην καθημερινή σου ζωή για να βγάλεις κάποια έξτρα χρήματα . Με αυτά που κάνεις καθημερινά και με αυτά που έχεις να μπορείς να βγάλεις ένα κέρδος. Από το να νοικιάσεις ένα έξτρα δωμάτιο στο σπίτι σου, να νοικιάσεις το αυτοκίνητό σου μέσα στην ημέρα, να διδάξεις ένα μάθημα για κάτι το οποίο ξέρεις, ακόμα και να βάλεις πλυντήριο για κάποιον που δεν έχει χρόνο να το κάνει. Υπάρχει αυτή η καινούρια λογική, ότι μπορείς κάποιος να βγάλει όλα τα έξοδα διαβίωσης του κάνοντας τέτοιου τύπου πράγματα. Ο κόσμος εδώ το έχει δει πολύ ζεστά.

Πώς σκοπεύετε να εκμεταλλευτείτε οικονομικά την ιδέα σας; Με διαφημίσεις;
Θέλουμε να το κρατήσουμε καθαρό από διαφημίσεις. Θα κρατάμε ένα μικρό ποσοστό από τα χρήματα που δίνει κάποιος στον local.

Θέλετε να επιστρέψετε στην Ελλάδα;
Η Ελλάδα είναι ο τόπος μου. Προσωπικά δεν θα ήθελα να έχω μια οικογένεια στην Αμερική και να έρχομαι μόνο τα καλοκαίρια στην Ελλάδα.

www.dopios.com



back to main